Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamknepen som gör succé

Publicerad: 17 september 2008, 08:10

Ny teknik och smarta strategier är viktig i ny reklam. Men fortfarande fungerar stark färg, kändisar och tydlig copy. Den mest framgångsrika reklamen använder de enklaste knepen.


Viraler, Twitter och kampanjsajter där konsumenterna skapar innehållet. Nya medier har skapat nya förutsättningar för marknadskommunikation.

Men gamla beprövade trick från Mad Mens dagar håller bättre än vad många tror.

Researchföretaget MRI Starch Communications har undersökt vilka amerikanska printannonser som var mest framgångsrika i somras.

Företaget har skapat ett ”engagement score”, som mäter hur intresserade folk har blivit av annonserna. 694 annonser, som innehåller minst 50 ord, har valts ut och visats.

Resultatet är i många fall förvånande. Cool och smart kreativitet dominerar knappast.

I stället är det grundläggande saker som färg, enkelhet och kända ansikten som fungerar.

MRI Starch Communications har tagit fram de mest framgångrika printannonserna och förklarar varför de lyckades bättre än andra:

America's Milk Processors

Byrå: Weber Shandwick, Chicago

Framgångsrika och välbyggda idrottare som tittar in i kameran funkar alltid. Starka och ljusa färger förstärker.

Avon Lipstick

Byrå: Soho Square New York

Kändisar slutar aldrig att ha effekt. I den här annonsen har byrån också lyckats med problemet att både få in Reese Witherspoon och produkten som ska säljas.

Bayer Aspirin

Byrå: Energy BBDO-BBDO New York

Av alla verktyg som en kreatör kan använda sig av är färg en av de mest effektiva. Den röda förpackningen mot den kanariegula bakgrunden tvingar in åskådaren i annonsen.

Bed Bath & Beyond

Byrå: SBC Advertising, Ohio

Tydlig avsändare, tydlig bild på produkten och så ett bra erbjudande. Lätt att begripa och därför går det hem.

Fidelity Investments

Byrå: Inhouse

Finansiell reklam lyckas bäst när den är enkel, tydlig, förklarar och lyfter fram nyttan med tjänsten. De som är intresserade av att få bra ränta på sina pengar vill inte ha kreativa saltomortaler eller bilder som förvirrar.

Hewlett-Packard Computers

Byrå: t:m,  Dallas

Skolexempel på hur en enkel annons ska byggas upp för att leda in läsaren till budskapet. Rubriken drar först blicken till produkten för att sedan leda ned till texten. Blixten hjälper till ytterligare att leda läsaren rätt.

Honda Pilot

Byrå: Rubin Postaer and Associates,  Santa Monica ,  Calif.

En rubrik som består av ett ord kan inte bli tydligare. Enligt MRI Starch får en rubrik aldrig ha fler än nio ord om någon ska orka läsa. När den enordiga rubriken sedan kan förmedla att produkten är till nytta för läsaren. Sedan är texten detaljerad och förklarar för läsaren hur bilen kan lösa problem. Den starka röda färgen drar till sig läsaren medan bilen och framför allt strålkastarna leder läsaren till texten.

Minwax Helmsman Spar Urethane

Byrå:: Brushfire Inc., Cedar Knolls.

Vissa produkter kräver att reklamen skriver läsaren på näsan. Ska man lackera en dörr vill man se hur det kommer se ut och att lacken håller för väder och vind. Det här är inte snyggt men annonsen gör sitt jobb.

Old Spice Deodorant

Byrå: Weiden & Kennedy  Portland

Kändisar fungerar medan kändisar och humor fungerar ännu bättre. Speciellt om det är en kändis som varit med ett tag och som vågar vara självironisk. Neil Patrick Harris spelade doktor i tv-serien Doogie Howser, M.D under många år.

Smart Ones Frozen Entrees

Byrå: Cramer & Kresselt, Chicago

Recept är ett av de mest effektiva knepen i matreklam. Men det kräver också en bild som överdrivet förstorar produkten. När balken med text korresponderar med apelsinerna i toppen får hela annonsen en perfekt inramning.

Titleist AP1 & AP2 Irons

Byrå:  Arnold  Worldwide,  Boston

Färg, tydlighet och skarpa kontraster drar till sig läsare. Grumliga färger och oskarpa bilder gör motsatsen. Golfklubborna är knivskarpa och visar även de minsta detaljerna. Den starka kontrasten mellan svart och vitt förstärker den taktila känslan.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.