Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 18 Januari 2011, 08:44
Lågkonjunkturen blåste över på rekordkort tid i Resumés värld. Medieinvesteringarna ökade nämligen med 18,4 procent i fjol. Det visar Sveriges Mediebyråers Mediebyråbarometern för 2010.
2010 innebar en ökning över i stort sett hela linjen. Men de mediekategorier som ökade mest var sök (+30%), internet (+28%) och bio (27%).
Sveriges Mediebyråer konstaterar att tv i stort sett har varit utsålt sedan i maj 2010, men trots detta ökade kategorin med 23,5 procent jämfört med 2009.
– Vilket hade kunnat vara ännu större om det funnits mer utrymme att sälja, säger Staffan Slörner, vd för Sverige Mediebyråer.
De mediekategorier som minskade under fjolåret var DR/annonsblad (-6%) och Övrigt (-33%).
Sök 30 procent
Internet 28 procent
Bio 27 procent
Kvällspress 26 procent
TV 24 procent
Landsortspress 21 procent
Utomhus/Trafikreklam 19 procent
Storstadspress 13 procent
Populärpress 12 procent
Fackpress 9 procent
Radio 5 procent
DR/Annonsblad -6 procent
Övrigt -33 procent
Bio 65 procent
Internet 52 procent
Fackpress 24 procent
TV 23 procent
Landsortspress 19 procent
Sök 16 procent
Populärpress 12 procent
Storstadspress 6 procent
Kvällspress 6 procent
Utomhus/Trafikreklam 6 procent
Radio 5 procent
DR/Annonsblad 2 procent
Fredrik Thambert