Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamköpens BNP-andel minskar

Publicerad: 15 April 2014, 10:07

Glappet mellan BNP-utvecklingen och reklaminvesteringarna fortsätter att minska. Det skriver IRM i sin rapport för 2013.


Ämnen i artikeln:

IRM

– Sett över en längre tid så minskar reklaminvesteringarnas andel av BNP säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande och fortsätter:  

– Den strukturella förändringen från print till digitalt kan vara en förklaringsvariabel, annonsörernas utökade kommunikation via egna kanaler en annan.

Under 2013 uppgick de totala reklaminvesteringarna i Sverige till nära 65,6 miljarder kronor – en tillbakagång på 2,4 procent gentemot 2012.

Enligt IRM finns det ett starkt samband mellan reklaminvesteringarnas utveckling och BNP-utvecklingen. När det går bra för företagen får de mer pengar att investera i reklam.

Sedan millennieskiftet har reklaminvesteringarna haft en sämre utveckling än BNP och under de två senaste åren har glappet ökat ytterligare.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.