Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamkrig bland fotbollsfansen

Publicerad: 22 April 2009, 07:57

Djurgården förlorade visserligen det laddade derbyt mot Hammarby i måndags. Men hos fansen i branschen pågick samtidigt en helt annan match.  Flera kreatörer har på fritiden skapat privata kampanjer för sina favoritlag.


Ingen äger sitt varumärke, brukar det heta.
Det verkar också vara en utbredd uppfattning bland svenska fotbollsfans.
Senaste året har vi bland annat sett exempel där fansgrupperingarnas hårda kärna konkret påverkat klubbarnas styrelsearbete och tillsättningar av sportchefer.

Men inte heller kommunikationsarbetet tycks opåverkat från fansens inflytande.
De flesta stora klubbar jobbar redan med byråer under formella former.
I måndags fick vi se ett exempel när ANR, som är IFK Göteborgs byrå, drev med ÖIS-fansen och lurade dem till ett fejkvernissage.

Men det finns också flera informella nätverk i reklambranschen, med frifräsande kreatörer som under senaste året tagit kommunikationen i egna händer och skapat egna kampanjer kring sina lag.    
Ett av de mest uppmärksammade exemplen just nu är sajten hifdif.se, en fullständigt ironisk sajt som ett gäng reklamare med hjärtat hos AIK antas ligga bakom.

Under stridsropet Tillsammans kan vi, samlas Djurgårdens och Hammarbys fans i vad som beskrivs ”en unik satsning, startad med gemensamma krafter för att slå AIK:s bästa publiksiffror.”
Det är mycket professionellt utfört, med väldigt hög underhållningsfaktor.

Den varmt omfamnade videon Tillsammans kan vi, är redan en klassiker i sin genre.
Och under tisdagens derby mellan Djurgården och Hammarby hade AIK-gänget till och med chartrat ett flygplan som flög över läktarna med banderollen Tillsammans kan vi – hifdif.se.

Richard von Yxkull.

Men Hammarby-fansen verkar heller inte svarslösa. Sedan ett par dagar rullar en film på Youtube, Jakten på nummer 12,  som driver med Zoran Lukić, Djurgårdens tränare. Den har på ett par dagar blivit en klickraket.

Richard von Yxkull, vd på Suddenly och som tidigare jobbade på John Doe med just Hammarby som kund, utpekas som en av de skyldiga till den filmen:
– Jag erkänner en viss ”delaktighet”, men är inte den som tagit fram filmen. Det är en ren fritidsgrej som Armstrong filmproduktion gjort på några dagar. Men det är förstås roligt om någon gillar den, säger han till Resume.se.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.