Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamlegendar med minst sagt annorlunda jobbansökan

Publicerad: 29 augusti 2013, 06:28

Rich Silverstein, den ene grundaren av Goodby, Silverstein & Partner är ute efter en ny chefsassistent. Han kommer med ett annorlunda upplägg för att hitta rätt person.


Ämnen i artikeln:

Goodby Silverstein & Partners

”Har du någonsin tittat storhet i ögonen – och börjat gråta för att det  är så vackert? Om inte så måste du lära känna Rich Silverstein.”

Så lyder starten på ett minst sagt annorlunda upplägg kring ett jobberbjudande, enligt Adweek.

Det  är dock bara början. Förutom en ganska speciell start finns en lång  lista med nödvändiga förutsättningar/egenskaper för att få jobbet.

Det  kanske inte är de allra vanligaste kriterierna i förhållande till  traditionella platsannonser. Ett sådant går exempelvis ut på att man  inte får vara en: ”byråspion eller någonsin ha skrivit för Agencyspy.”

Texten innehåller också meningar som: ”Rich Silverstein behöver inte förklara sig för någon och den någon kan vara du.”

Sedan ballar det ur totalt och man får massa uppgifter kopplade till sex grundkriterier:

Be organized, Sweat the details, Manage Contacts, Take a message, Remember names och Be Brief.

Den  som exempelvis klickar på Be Organized får uppgiften att arrangera ett  antal pennor från blåa till gröna.

En annan uppgift går ut på att arrangera hans  kontakter utifrån vem som är viktigast. Här finns bland annat Kim  Jong-Un med och även hunden Felix.

Andra uppgifter handlar om att kunna memorera en massa namn på bara två sekunder.

Ansökande  har fram till den 6 september på sig att klara alla uppgifter.

Rich  Silverstein handplockar sedan sina favoriter och bjuder in till ”Google  Hangout of the century.”

Här kan man ansöka.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.