Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 24 juni 2013, 07:54
Lee Clow.
Foto: Pressbild/Cannes Lions
Genom talang eller råstyrka så kommer den sanna kreatörerna och kostnärerna att vinna. Det var budskapet från reklamlegendarerna George Lois och Lee Clow i Cannes.
Reklamlegendarerna George Lois och Lee Clow har varit starkt bidragande till den moderna reklamvärld som vi befinner oss i idag. Den sistnämnde tilldelades också Cannes Lions hederspris Lion of St. Mark i år.
De båda herrarna är övertygade om att oavsett hur framtiden ter sig för reklambranschen är det ändå magin bakom den skapande hjärnan, inte ny teknologi, som är den starkast drivande kraften bakom framgångsrika reklamkampanjer. Allt enligt Adweek, som refererar till en intervju med USA Today-kolumnisten tillika före detta Adweek-redaktören Michael Wolff.
– Konstnärerna hos de nya medierna kommer att materialisera sig. Just nu är det visserligen lite dimmigt och vagt, men du har en del spännande företag där ute. Du har David Droga och en del andra som arbetar hårt med att komma fram till hur allting ska bli. Men just nu befinner sig allt fortfarande i dess linda, säger Lee Clow.
George Lois passade också på att uppmuntra de riktigt kreativa hjärnorna till att inte bli teknologins slavar:
– Det är inte tekniken som gäller. Unga män kommer till mig och säger att det måste ha varit bra förr när kunderna verkligen accepterade bra jobb. Då brukar jag säga. Vad i helvete snackar du om? Gör bra arbete och våga sälja in det, säger George Lois.
Då de båda får frågan om vad som har varit höjdpunkten på deras karriärer ger George Lois svaret: I want my MTV-kampanjen.
Han berättar hur han lyckades få Rolling Stones frontfigur och tillika sångare, Mick Jagger, att komma till USA och spela in reklamen, vilken starkt bidrog till att göra musiknätverket till en succé över en natt.
– Fantastisk reklam kan skapa marknadsföringsmirakel som just det, säger George Lois.
Lee Clow valde, kanske inte helt oväntat, sin Apple-reklam:
– Steve Jobs trodde på, och visste, att tekniken en dag finns i var mans fika. Han visste detta redan när han var 25 år och på något sätt fick vi chansen att haka på tåget, säger Lee Clow.
Han uppger att ett tillfälle han dock aldrig kommer att glömma är när han skapade Think Different-kampanjen och gav en ny röst och energi åt Apple.
Lee Clow och George Lois pratade också om sina hjältar där en av dessa är Bill Bernbach, som ledde den kreativa revolutionen under 1960-talet, samt Jay Chiat, som grundade Chiat/Day.
– Bernbach befriade reklam så att den kunde blir smart, engagerande och rolig samt inge respekt. Idéerna hamnade plötsligt i fokus snarare än att bara sälja bilar och läsk, säger Lee Clow.
George Lois menar visserligen att vi lever i en komplicerad värld med ny teknik och sådant, men att det inte måste vara så svårt egentligen:
– I slutänden handlar det om att hitta kunder som låter dig göra fantastiska jobb. Och om det är en kund som inte låter dig göra det så är det bara att be den att flyga och fara, säger George Lois.
Karl-Johan Byttner