Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamlegendar tröstar utsatta kreatörer

Publicerad: 24 juni 2013, 07:54

Lee Clow.

Foto: Pressbild/Cannes Lions

Genom talang eller råstyrka så kommer den sanna kreatörerna och kostnärerna att vinna. Det var budskapet från reklamlegendarerna George Lois och Lee Clow i Cannes.


Reklamlegendarerna George Lois och Lee Clow har varit starkt bidragande till den moderna reklamvärld som vi befinner oss i idag. Den sistnämnde tilldelades också Cannes Lions hederspris Lion of St. Mark i år.

De båda herrarna är  övertygade om att oavsett hur framtiden ter sig för reklambranschen är  det ändå magin bakom den skapande hjärnan, inte ny teknologi, som är den  starkast drivande kraften bakom framgångsrika reklamkampanjer. Allt enligt  Adweek, som refererar till en intervju med USA Today-kolumnisten tillika  före detta Adweek-redaktören Michael Wolff.

– Konstnärerna hos de nya  medierna kommer att materialisera sig. Just nu är det visserligen lite  dimmigt och vagt, men du har en del spännande företag där ute. Du har  David Droga och en del andra som arbetar hårt med att komma fram till  hur allting ska bli. Men just nu befinner sig allt fortfarande i dess  linda, säger Lee Clow.

George Lois passade också på att uppmuntra de riktigt kreativa hjärnorna till att inte bli teknologins slavar:
– Det  är inte tekniken som gäller. Unga män kommer till mig och säger att det  måste ha varit bra förr när kunderna verkligen accepterade bra jobb. Då  brukar jag säga. Vad i helvete snackar du om? Gör bra arbete och våga  sälja in det, säger George Lois.

Då de båda får frågan om vad som har  varit höjdpunkten på deras karriärer ger George Lois svaret: I want my  MTV-kampanjen.

Han berättar hur han lyckades få Rolling Stones  frontfigur och tillika sångare, Mick Jagger, att komma till USA och spela  in reklamen, vilken starkt bidrog till att göra musiknätverket till en  succé över en natt.
– Fantastisk reklam kan skapa marknadsföringsmirakel som just det, säger George Lois.

Lee Clow valde, kanske inte helt oväntat, sin Apple-reklam:
– Steve  Jobs trodde på, och visste, att tekniken en dag finns i var mans fika.  Han visste detta redan när han var 25 år och på något sätt fick vi  chansen att haka på tåget, säger Lee Clow.

Han uppger att ett  tillfälle han dock aldrig kommer att glömma är när han skapade Think  Different-kampanjen och gav en ny röst och energi åt Apple.

Lee Clow  och George Lois pratade också om sina hjältar där en av dessa är Bill  Bernbach, som ledde den kreativa revolutionen under 1960-talet, samt Jay  Chiat, som grundade Chiat/Day.
– Bernbach befriade reklam så att den  kunde blir smart, engagerande och rolig samt inge respekt. Idéerna  hamnade plötsligt i fokus snarare än att bara sälja bilar och läsk,  säger Lee Clow.

George Lois menar visserligen att vi lever i en  komplicerad värld med ny teknik och sådant, men att det inte måste vara  så svårt egentligen:
– I slutänden handlar det om att hitta kunder  som låter dig göra fantastiska jobb. Och om det är en kund som inte låter  dig göra det så är det bara att be den att flyga och fara, säger George  Lois.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.