Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamlegendaren: Därför är branschen åldersdiskriminerande

Publicerad: 29 November 2016, 10:02

Sir John Hegarty och den svenske BBH-chefen Pelle Sjönell

Genom att avguda ungdom kommer reklambranschen ha svårt att röra sig framåt. Det säger byrågrundaren Sir John Hegarty som menar att andra kreativa industrier inte lider av samma problem.


Ämnen i artikeln:

BBHÅldersdiskrimineringÅldersfixering

Sir John Hegarty undrar om något "går förlorat" så fort en anställd blir 50 och fortfarande vågar gå till kontoret. För det är så det kan se ut om man går in på en genomsnittlig byrå i Storbritannien 2016.

Enligt Campaign, som intervjuat BBH-grundaren är anställda under 35 år i majoritet bland landets reklambyråer. Genomsnittsåldern ligger på 33,7
Aside from those occupying senior positions, the vast majority of an agency's

– Vår bransch avgudar bilden av ungdom och jag är inte cynisk. Jag spelade också det kortet när jag var 25 år. Jag var den unga, kreativa och arga killen och det funkade för mig.

Reklambranschen drar många fördelar av att vara "besatta av det senaste" med fräscha idéer och relevanta idéer, baksidan är att byråerna är för snabba med att glömma sitt arv, skapar en historielöshet och devalverar betydelsen av erfarenhet.  

Sir John Hegarty anser att det fanns en respekt för de äldre när han kom in i reklamyrket.

– Nu är de äldre kollegorna passé till förmån för energiska unga kreatörer, säger reklamlegendaren som anser att problemet är unikt för reklambranschen i jämförelse med andra kreativa yrken. Som exempel pekar han på arkitekten Frank Gehry som fortfarande arbetar vid 87 års ålder.

Sir John Hegarty kritiserar också synen på att äldre kreatörer inte kan skapa ett budskap som funkar på en yngre publik.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.