Reklam
Reklamlegendarens försvarstal kring Stoltenbergs taxikupp
Publicerad: 16 augusti 2013, 11:09
Norske pr-legendaren Hans Geelmuyden gick till hårt angrepp mot reklamlegendaren Kjetil Try angående statminister Jens Stoltenbergs taxikupp för att träffa väljarna ute i verkligen. Han anklagar bland annat Kjetil Try för rent lurendrejeri eftersom vissa passagerare ska ha castats. Han tycker också att Kjetil Try ska hålla sig till att göra reklam för tvål och pizza. I ett skriftligt svar till Resumé slår nu Kjetil Try tillbaka mot kritiken.
KB
Karl-Johan Byttner
”Ingen av passagerarna visste att det var statsministern som körde då de satte sig i taxin. 9 av passagerare blev helt slumpmässigt uppplockade på gatan, medan 5 blev tillfrågade om de ville vara med i en reklamfilm för Arbeiderpartiet, där en taxi skulle komma och hämta dem vid inspelningsplatsen.”, skriver Kjetil Try.
Han menar att orsaken till att produktionsbolaget valde att göra på det viset berodde på att man hade väldigt kort tid att tillgå och att man ville försäkra sig om att statsministern verkligen fick passagerare att köra.
”Varken Try eller Arbetiderpartiet godkände dessa på förhand. Det enda kravet var att de inte fick vara medlemmar i Arbeiderpartiet, allt för att undgå sådana spekulationer i efterhand och för att vi ville få till stånd diskussioner i taxin.”
Han menar att hela poängen var ju att allt som skedde inne i taxin skulle kännas helt äkta.
”Vi ville visa överraskningsmomentet då det kom fram vem som var chaufför samt vilka samtal som följde på det. Och allt detta är 100 procent äkta”, skriver Kjetil Try.
Kjetil Try menar att han därför inte känner att han har lurat någon och tycker också att det är trist när kritiska journalister och politiska motståndare gör allt de kan för att ”dra ned” ett humoristisk inslag i valkampanjen.
Kjetil berättar också att de som valde att medverka fick 500 kronor som tack för hjälpen samt att de som av ren slump hamnade i taxin slapp att betala för resan.