Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamlegendarens försvarstal kring Stoltenbergs taxikupp

Publicerad: 16 augusti 2013, 11:09

Norske pr-legendaren Hans Geelmuyden gick till hårt angrepp mot reklamlegendaren Kjetil Try angående statminister Jens Stoltenbergs taxikupp för att träffa väljarna ute i verkligen. Han anklagar bland annat Kjetil Try för rent lurendrejeri eftersom vissa passagerare ska ha castats. Han tycker också att Kjetil Try ska hålla sig till att göra reklam för tvål och pizza. I ett skriftligt svar till Resumé slår nu Kjetil Try tillbaka mot kritiken.


Ämnen i artikeln:

Hans GeelmuydenTryKjetil TryJens Stoltenberg

”Ingen av passagerarna visste att det var statsministern som körde då de  satte sig i taxin. 9 av passagerare blev helt slumpmässigt uppplockade  på gatan, medan 5 blev tillfrågade om de ville vara med i en reklamfilm  för Arbeiderpartiet, där en taxi skulle komma och hämta dem vid  inspelningsplatsen.”, skriver Kjetil Try.

Han menar att orsaken till  att produktionsbolaget valde att göra på det viset berodde på att man  hade väldigt kort tid att tillgå och att man ville försäkra sig om att  statsministern verkligen fick passagerare att köra.

”Varken Try eller  Arbetiderpartiet godkände dessa på förhand. Det enda kravet var att de  inte fick vara medlemmar i Arbeiderpartiet, allt för att undgå sådana  spekulationer i efterhand och för att vi ville få till stånd  diskussioner i taxin.”

Han menar att hela poängen var ju att allt som skedde inne i taxin skulle kännas helt äkta.
”Vi  ville visa överraskningsmomentet då det kom fram vem som var chaufför  samt vilka samtal som följde på det. Och allt detta är 100 procent  äkta”, skriver Kjetil Try.

Kjetil Try menar att han därför inte känner att  han har lurat någon och tycker också att det är trist när kritiska  journalister och politiska motståndare gör allt de kan för att ”dra ned”  ett humoristisk inslag i valkampanjen.

Kjetil berättar också att de  som valde att medverka fick 500 kronor som tack för hjälpen samt att de  som av ren slump hamnade i taxin slapp att betala för resan.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.