Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklammannen Anders Wester död – kollegorna minns

Publicerad: 26 september 2018, 11:27

Anders Wester gjorde ikonisk reklam för bland annat Expressen, Tracks och Judiska Teatern.

Anders Wester – Art directorn som valdes in i Platinaakademien 2009 – har avlidit vid 63 års ålder. Kollegorna minns en kvalitetssäker formgivare och en människa med stor integritet med nära fem decennier i reklambranschen.


Ämnen i artikeln:

Art DirectorReklam

Anders Wester avled nyligen efter en längre tids sjukdom. Dödsfallet bekräftas av hans närmast anhöriga. Hans karriär började under tidigt 1970-tal på Ted Bates i Helsingborg. Därefter gick flytten till Malmö för jobb på den tidens stora byrå Arbmans där han bland annat låg bakom den legendariska lanseringen av kasettbandet Track 1981. Han tog senare samma väg som Leon Nordin, Jan Cederquist och Lars Hall – Hall & Cederquist där han bland annat kom att jobba med byråns etablering i New York. Han blev också vd när byrån såldes till Y&R. År 2003 startade han egna byrån Voice – the brand liberation company.

Bland kunderna märks hans jobb för Proventus, Expressen, Norsk Hydro, Aftonbladet, och Vagabond och totalt blev det fem guldägg mellan 1983 och 1996 som art director.

2009 belönades Anders Wester med Platinaägget och valdes in i Platinaakademien med skrev juryn bland annat:

"När man gör en genomgång av svensk reklambranschs stora framgångar under de senaste trettio åren, är det ett namn som förvånar lika ofta som det dyker upp. Anders Wester."

Calle Lewenhaupt och Anders Wester kamperade ihop på Hall & Cederquist under några år på 1990-talet. Med tiden utvecklade de också en vänskap.

– Anders präglades av en stark integritet och en hög kvalitetsmedvetenhet. Det unika med honom var att dessa egenskaper också parades med ett kommersiellt tänkande utan att han någonsin var beredd att tumma på kvaliteten. Han ogillade allt som var kosmetika med svensk reklam och blev aldrig tunn eller banal.

– Han arbetade märkvärdigt länge i vår bransch, i över 40 år, från hans tid med Leon Nordin fram till detta år. I en bransch där mycket är förgängligt, inte minst för en kreatör, lyckades Anders vara angelägen och relevant. Det är en bedrift.

Hur kommer det sig tror du?
– Jag tror att det handlar om att hans upptagningsområde var brett. Han förkovrade sig och sökte inspiration på andra platser än i reklam. Han var genuint intresserad av alla aspekter av visuell kommunikation. Det gjorde att han kunde hitta nya infallsvinklar.

– I andra hand var det kvalitetsmedvetenheten som drev honom. Han jobbade oerhört hårt och kunde vara sträng både mot sig själv och sin omgivning.

Calle Lewenhaupt anser att det är bredden och genomgående höga verkshöjden som präglar Anders Westers gärning i branschen. Alltifrån lekfullheten för Norsk Hydro och Track till skärpan i jobben för Judiska Teatern och de flerfaldigt prisbelönta årsredovisningarna för Proventus under det livslånga arbetet med Robert Weil.

– Han kunde lägga an buskishumor när det lämpade sig och behärskade allvaret med samma tonträff. Många formgivare har ett signum med Anders Westers arbete mot kunden handlade inte om att ge uttryck för sin personliga tolkning utav varumärket utan alltid om att hitta den ton och uttryck som företaget stod för. En sann professionalism.

Men även Anders Wester kunde sväva i väg.

– Eftersom han hade höga krav på resultatet anlitade han alltid de bästa medarbetarna, fotograferna, illustratörerna, stylisterna och modellerna som fanns i världen. Isabella Rosselini som modell för Guldkedjan och till Proventus fina årsredovisningar flögs det in berömda fotografer från utlandet. Men även där kunde Anders vara mångfacetterad. När han skulle fotografera Proventus styrelse till årstedovisningen året efter skedde det i en fotoautomat vid T-Centralen.

Angela Tillman Sperandio, en av grundarna till Hall of Femmes, som lyfter kvinnors bidrag till formgivning och verkar för en mer jämställd bransch berättar om Anders Westers stöd genom åren.

"När jag och Samira Bouabana startade Hall of Femmes kom vi i kontakt med Anders och vi förenades i en målsättning att verka för en mer jämställd bransch. Att historieskrivningen inte alltid är rättvis är Anders själv ett exempel på, trots hans briljans som art director har han på många sätt varit en doldis i reklambranschen, verksam i kulissen bakom många mer framträdande namn.

För oss var Anders den bästa supporter, 'ally', samtalspartner och vän man kan få. När vi tänkte stort tänkte Anders alltid ännu större. Låt mig ge några exempel.

När Creative Review publicerade 8 helsidor om Hall of Femmes var vi överlyckliga, men inte Anders. Han var upprörd över att de inte gett oss tillräckligt med spaltutrymme.

När vi i ett ögonblick av hybris deklarerade av vi kommer att revolutionera jämställdhetsagendan i branschen, både i Sverige och internationellt. Kontrade Anders snabbt "ta det till FN!"

När vi berättade att jämställdhetsministern skulle delta på vår designkonferens (Design Talks, 2013) medger Anders att det är ganska bra men undrar "har ni kontaktat Hillary Clinton?"

Det finns ett känt citat av Madeleine Albright där hon säger att det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper andra kvinnor. Vi skulle vilja tillägga ett det finns en särskild plats i himlen för män som gör det. Där har Anders Wester en alldeles egen lyxresidens."

Journalisten Carin Fredlund har tecknat ett gediget porträtt av Anders Wester på sin blogg.

Ett urval av Anders Westers alster genom karriären hittar du här.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Art DirectorReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.