Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklammarknaden 2008 slutade på plus

Publicerad: 19 februari 2009, 11:03

Under 2008 växte reklammarknaden med 1,3 procent trots finanskrisens effekter.  Men fjärde kvartalet minskade  medieinvesteringarna med drygt 4 procent, vilket visade att företagen drog ned på sin annonsering i slutet av året, skriver IRM i sin årssammanställning.


Ämnen i artikeln:

IRM

År 2008 blev trots allt ett år svenskt medieår skonat från den finansiella krisen.
Totalt växte den så kallade reklamkakan till drygt 32,3 miljarder kronor.

I IRM:s rapport för 2008 och sista kvartalet syns heller inga spår av det 24-procentiga ras som Mediebyråbarometern redovisade för januari.
Internet som föll drygt 30 procent i Mediebyråbarometern slutade på plus 18 procent upp under helåret 2008.
Och tv-mediet närmade sig 5 miljardersvallen, även om en det skedde en avmattning i tillväxten. TV ökade med 6 procent för helåret.

Internet är också på väg att passera tv som det näst största enskilda mediet, sett till investeringar.  Sannolik passeras tv av internet under innevarande år.   

Största mediet, dagspressen, är en av förra årets förlorare. Som den dominerande mediekategorin i reklamkakan fick man också känna av finanskrisen först. Kategorin tappade 3 procent i annonsintäkter på helåret, men står ändå för drygt en fjärdedel av reklamkakan.

Små medier, som bio och mobil, ökade relativt mer än andra medier.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.