Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklammarknaden backade – men avslutade året starkt

Publicerad: 21 februari 2014, 10:09

Reklammarknaden minskade med 1,8 procent total sett under helåret 2013, enligt IRM:s siffror. Men sista kvartalet var ljusare och framför allt gick mobilannonseringen och internetreklamen starkt med webb-tv, sök och display.


Ämnen i artikeln:

IRM

Totalt omsatte mediemarknaden 31,5 miljarder kronor under 2013, en minskning med nära 600 miljoner kronor jämfört med helåret 2012 – framför allt första halvåret var tungt. Sedan har det ljusnat.

Enligt IRM var det framför allt webb-tv och sök som bidrog till ökningen men även displaykategorin uppvisade en tillväxt på nära 3 procent jämfört med året innan. Starkast tillväxt av alla kategorier hade mobilannonseringen som mer än fördubblades under 2013 och omsatte 900 miljoner kronor under året.

Tv-annonseringen hade tillväxt, om än marginell. Print fortsätter raset, med undatag för bilagor och annonsblad.

– Det är en stabil om än långsam återhämtning vi ser på mediemarknaden i och med det sista halvåret 2013. Säger IRMs analyschef Tobias Hedström, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vi förväntar oss en något starkare utveckling under 2014, fortsätter han.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.