Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklammarknaden fortsatte öka

Publicerad: 3 maj 2012, 09:39

Den svenska reklammarknaden ökade mer än väntat under det första kvartalet.
Totalt omsatte reklaminvesteringarna nära 7,6 miljarder kronor under perioden, vilket är en ökning med 1,3 procent jämfört med första kvartalet 2011.
Internet var en raket, enligt IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

Internets uppgång beror till stor del på tillväxt inom sökordsmarknadsföring.

TV. som under de senaste åren vuxit tvåsiffrigt, backade med 0,1 procent under det första kvartalet.

"Detta var förväntat då kategorin växte med nära 24 procent under det första kvartalet 2011 vilket innebär att jämförelsetalen är höga", skriver IRM.

Webb-TV backade också marginellt under perioden. För de tryckta medierna går det fortsatt tufft. Samtliga tryckta mediekategorier backade förutom bilagor i dagspress och odresserad direktreklam.

–  Mobiltelefonen är den starkast lysande stjärnan på reklamhimlen just nu, säger IRMs analyschef Tobias Hedström. Efter ett starkt 2011 tredubblades mobilreklamen under det första kvartalet i år.

– Att det första kvartalet skulle bli tyngre för reklam-TV var väntat, kategorin klarade sig väl med tanke på att den jämförs med 2011 som hade ett all time high under ett första kvartal, fortsätter Tobias Hedström.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.