Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklammarknaden fortsätter att backa

Publicerad: 3 september 2013, 09:26

Källa: IRM

Under det andra kvartalet 2013 backade reklammarknaden med 3,7 procent. Därmed har reklammarknaden nu backat under fem på varandra följande kvartal.


Ämnen i artikeln:

IRM

Den totala annonsomsättningen för det andra kvartalet 2013 uppgick till 8,1 miljarder kronor. Trots kräftgången på reklammarknaden så fortsätter internet och mobilmarknadsföring att gå mot strömmen.

Det är fortsatt mobilmarknadsföringen som står för den allra snabbaste tillväxten på reklammarknaden, investeringen ökade med 126 procent under det andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2012 och omsättningen uppgick därmed till över 200 miljoner för första gången under ett enskilt kvartal.

I absoluta tal är det dock sökordsmarknadsföring som växer mest. Investering i sökordsmarknadsföring uppgick till totalt 760 miljoner kronor under det andra kvartalet 2013 vilket motsvarar en ökning på drygt 100 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet 2012.

Även webb-tv utvecklas kraftigt positivt. Annonsinvesteringen ökade med 41 procent vid en jämförelse mellan det andra kvartalet 2013 och motsvarande kvartal föregående år. Reklamintäkten för webb-tv närmar sig nu för första gången 100 miljoner kronor under ett enskilt kvartal.

-           Vi ser trots allt en minskning av tappet på reklammarknaden under det andra kvartalet jämfört med årets första kvartal då investeringarna backade med nära 5 procent, säger Madeleine Thor, vd IRM. I tillägg kan nämnas att vi sett en vändning till positiv tillväxt på den norska reklammarknaden under det andra kvartalet.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.