Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklammarknadens omsättning: 32 miljarder

Publicerad: 16 Februari 2012, 10:16

32 miljarder kronor. Så mycket omsatte reklammarknaden i Sverige enligt mätinstitutet IRM. Det innebär en ökning med 4,2 procent jämfört med 2010.


Under det fjärde kvartalet 2011 mattades tillväxten av i ekonomin, och så även på reklammarknaden. Ökningen blev ändå 1,2 procent jämfört med 2010. Totalt omsattes 9 miljarder kronor det senaste kvartalet.

Internet fortsätter att växa och omsatte 6,5 miljarder kronor, en ökning med 13 procent. IRM konstaterar att internet nu utgör var femte reklamkrona.

Tv slog omsättningsrekord under 2011 – 5,7 miljarder kronor stannande siffran på. Men allt jämt är dagspressen det största reklammediet och stod för 23 procent av medieinvesteringarna.

De största ökningarna stod mobilreklamen och webb-tv för. Dessa mer än fördubblade sin omsättning jämfört med 2010. Även sökord och event gjorde stora ökningar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.