Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklammätningsbolag köper konkurrent

Publicerad: 27 Maj 2014, 08:37

Det svenska ögonstyrningsbolaget Tobii köper den krisdrabbade amerikanska konkurrenten Dynavox och närapå fördubblar omsättningen.


Ämnen i artikeln:

Tobii

-Jag har velat göra den här affären i tre år, säger Tobii-grundaren Johan Elvesjö till Dagens Industri.

Tobii utvecklar ögonstyrningsteknik, vilken bland annat kan användas för hur man tar till sig reklam.

Tobii  vann budgivningen i en konkursaktion efter att Dynavox-ägarna fått  finansiella problem – Tobii och Dynavox har framförallt konkurrerat inom  handikapphjälpmedel.

Köpeskillingen landar nu på 120 miljoner kronor för ett bolag med 230 anställda och en omsättning på 340 miljoner kronor.

- Vi är mycket nöjda med priset. Bolaget är skuldfritt och verksamheten gör vinst, säger John Elvesjö i en kommentar.

Tobii hade en omsättning på 415 miljoner kronor under förra året, enligt DI.

Här står handkappdelen för 260 miljoner kronor, medan reklamtester står för den resterande delen på 150 miljoner kronor.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Tobii

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.