Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamnestor sågar Skippers miljonkrav

Publicerad: 23 september 2010, 07:41

Hälsogurun Anna Skipper kräver 3 miljoner för att ha marknadsfört hälsokedjan Lifes produkter. På tok för mycket menar Björn Larsson, Lowe Brindfors tidigare vd, som hade kallats till tingsrätten som oberoende expertvittne. – 75 000–150 000 kronor är hon möjligen värd.


Ämnen i artikeln:

Anna SkipperLife

truefalse

Några 3 miljoner kronor tycker varken Björn Larsson eller Kings Anna Magnusson Sjöberg att Anna Skipper är värd. (Foto: TV3)

Han sågar Anna Skippers krav jäms med fotknölarna och får eldunderstöd av Kings Anna Magnusson Sjöberg som också hade kallats till tingsrätten som expertvittne:
– Hon är inte tillräckligt känd helt enkelt, säger hon.

Prislappen som de båda sätter på Anna Skipper skiljer sig väsentligt från de 5 miljoner kronor som Michael Karlsson från skiv-/marknads­föringsbolaget Zaphire Group i tingsrätten ansåg hennes insats för Life vara värd.

Värderingen rör dels att Anna Skippers namn och bild har exponerats på fönsterskyltar i 220 Lifebutiker i Sverige, dels att produkterna har förekommit i hennes program – ”Du är vad du äter”.
– Det handlar om en person som är känd, men inte mycket känd. Jag skulle vilja säga att insatsen är värd 75 000-150 000 kronor, sade Björn Larsson under förhöret.

Han gav en mycket detaljerad genomgång av hur reklambranschens värderar kändisskap och delade in dem tre kategorier: först de mega­kända som Carola, Snoddas och Daniel Westling:
– Men i Sverige har vi få extremt starka kändisskap som kan driva marknader, säger han.

Björn Larsson menade att man maximalt betalar 500 000  för megakändisar. Då rör det sig om personer som ytterst sällan förekommer i reklamsammanhang.

Nästa nivå är mellanklassen, exempelvis skådespelare och programledare på radio och tv. Här är riktmärket 250 000 kronor:
– Vi talar framför allt om Dramatenskådespelare. Där är också rätt så restriktivt. Många institutioner som de representerar tillåter dem inte att delta i olika typer av kommersiella sammanhang.

Den lägsta nivån av kändisskap är exempelvis kändisar från såpoperor eller andra program som dyker upp ­under en begränsad period. Då landar arvodet på max 125 000 kronor.
– Jag brukar säga att det är lätt att bli känd i femton minuter, men mycket svårare att vara känd, säger Björn Larsson i förhören.

Ersättningsnivåerna avgörs också av själva medievalet. För riktade medier som butiker, flygblad och dr rör det sig om en tiondel av värdena, menade Björn Larsson.

Kings produktionsledare, Anna Magnusson Sjöberg,  berättade för rätten att hennes byrå erbjuder kändisarna än lägre ersättningsnivåer:
– Vi har ju jättemånga olika kända personer i framför allt ICA-reklamen. Av sekretessskäl kan jag inte säga vilka som har fått vad, men spannet ligger mellan 15 000–50 000 kronor. Max 60 000 kronor.

Hon berättade också att King blev kontaktad av John Cleeses agent för ett halvår sedan. Man behövde inte hans tjänster, men frågade på skoj vad han i så fall skulle kosta och då ville man ha 100 000 dollar för hans medverkan:
– Sedan vet jag att han har blivit anlitad av Elgiganten. Men jag kan inte tänka mig att han fick så mycket, säger Anna Magnusson Sjöberg.

Hon såg det som rimligt med en ersättningsnivå på max 30 000-60 000 kronor för en butikskampanj på 2–3 månader. Förlängs den till 4–6 månader kan prislappen påverkas något, men inte mycket. Runt 10 000–15 000 kronor.

Vad gäller reklamfilmer arbetar King ofta med en option på tre månader utöver vanliga avtalet. Då brukar ersättningen landa på 20 procent av ursprungsarvodet. Att Anna Skipper i sitt program hän­visar till Lifes webbutik ger något större mervärde: max 10 000 kronor, resonerar Anna Magnusson Sjöberg.

Björn Larsson tycker också att värderingen påverkas av att kändisen har nytta av att ställa upp. I slutet av förhöret framgår att Björn Larsson missat att Anna Skipper inte hade med namnet på butiksskyltarna. Men han menar att detta snarare försvarar Anna Skippers argument:
– Det förväntas att Skipper är så känd så att man känner igen namnet. Men jag tror till och med att Clooneys namn visas i inledningsbilden till Nescafé-reklamen, säger Björn Larsson.

Via advokat  meddelar Anna Skipper att hon inte vill uttala sig förrän dom har fallit.

Detta har hänt i Anna skipper-bråket

Hösten 2007 slöt Anna Skipper och hälsokedjan Life ett avtal om att marknadsföra produkter, dels via vanlig butiksreklam, dels via hennes hälsoprogram ”Du är vad du äter”. För besväret skulle Anna Skipper få 3 miljoner kronor. Men efter att Anna Skipper fullföljt uppdraget vägrar företaget att betala.

Ärendet gick till tingsrätten och Life dömdes att betala enligt avtal i en så kallad tredskodom. Life hade inte kommit in med något svar, då faller dom ändå. Därefter kan motparten begära så kallad återvinning, vilket enkelt förklarat innebär att fallet tas upp på nytt i rätten. Så har alltså skett i fallet med Anna Skipper. Dom väntas inom kort.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Anna SkipperLife

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.