Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamombudsmannen fäller Caia, Folksam, Blocket och Åhléns

Publicerad: 3 november 2021, 10:02

Caia Cosmetics fälls för sjätte gången på knappt två år av RO.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenCaia CosmeticsÅhlénsBlocketFolksam

Caia Cosmetics
Lovisa Worges Instagram Stories publicerades en reklamfilm med Bianca Ingrosso för Caia Cosmetics. I filmens övre högra hörn stod en ljusrosa text i liten storlek med budskapet att det rörde sig om marknadsföring. En anmälare ansåg att filmen inte är tillräckligt tydligt reklammarkerad, då texten är liten och suddig.

Reklamombudsmannen (RO) anser att texten är skriven i en minimal stilgrad och i en färg som smälter in i bakgrundsfärgen. Reklammarkeringen är därmed inte tillräckligt framträdande för att en genomsnittskonsument omedelbart ska kunna uppfatta att inlägget är reklam och fäller inlägget.

Det är sjätte gången som Caia Costemtics blir fällda av RO sedan november 2019.

Folksam
I en lista på Folksams hemsida står det vad som ingår i annonsörens bilförsäkring under området ”Maskinskada”. Försäkringsbolaget skriver att försäkringen gäller för ”privat personbil eller lätt lastbil som är högst 8 år eller som inte körts mer än 15 000 mil”.  En anmälare kontaktade Folksam som uppgav att försäkringen gäller en bil som är högst åtta år samt har körts högst 15 000 mil, trots att ordet ”eller” står i reklamen. Försäkringsbolaget kräver att båda villkoren ska vara uppfyllda för att försäkringen ska vara giltig.

RO bedömer att reklambudskapet inte motsvarar formuleringen i försäkringsvillkoren. Reklamen är därför vilseledande.

Blocket

I en större annonsyta på Blockets sajt skrev marknadsplatsen ”Vi sänker annonspriset” med prisinformation om produkter i olika kategorier. En mindre annonsyta marknadsförde priset ”Sälj grejer från 15 kr”. Enligt en anmälare är reklamen vilseledande eftersom annonsören skriver att de har sänkt priserna, när de i själva verket har höjt priserna i en rad kategorier. 

RO bedömer att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att annonsören sänkt annonspriset för flertalet annonskategorier, och att de uppräknade kategorierna är kategoriexempel, samt att den procentuella prissänkningen inte är obetydlig.  Reklamen är därför vilseledande.

Åhléns
På Åhléns webbplats erbjuds kunden en gåva från Rituals vid köp av Ritualsprodukter för minst 450 kronor. I en finstilt text står det att erbjudandet gäl­ler så långt lagret räcker. Men när man lägger produkten i varukorgen står det ”Gåva på köpet!” i varukorgen, trots att gåvan är slut. En anmälare anser därför att annonsören medvetet lurar kunder genom att locka med något som inte finns.

RO bedömer att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att kunden får en produkt gratis vid köp av advents­kal­en­d­ern. Reklamen är därför vilseledande. Att texten ”Erbjudandet gäller så långt lagret räcker” syns i anslutning till erbjudandet, att tekniska problem hos annon­sören gjorde att informationen låg uppe ett dygn efter att varan tog slut, eller att annonsören uppgett att man i efterhand kompenserar de kunder som kontaktar annonsören, ändrar inte bedömningen.

 

 

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.