Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 3 maj 2021, 09:01
Av sex erbjudanden som marknadsfördes som fria från bindningstid hade två en bindningstid på ett år, varför Reklamombudsmannen anser att annonsen i fråga är vilseledande.
Förra veckan meddelade Tele 2 att de lägger ned varumärket Comhem. Det hindrar dock inte varumärket från att nu fällas av Reklamombudsmannen.
Annonsen som fälls visades på Comhems sajt och marknadsförde att det nu var ”Halva priset på bredband och tv. Utan bindningstid!”
Den som klickade på länken slussades vidare och fick se sex erbjudanden. För två av erbjudandena, gällande Discovery+ Total och V Sport Series & Film, var det dock tolv månaders bindningstid. Anmälaren fann upplägget vilseledande, vilket inte Tele 2 (som äger Comhem) höll med om. Tele 2 tycker själva att det tydligt framgick att det var bredband och tv den avskaffade bindningstiden gällde, inte tv-paketen. De medger dock att det kan vara svårt att förstå skillnaden mellan tv- och bredbandserbjudanden och erbjudanden gällande tv-paket, något de lovar att ta med sig framåt.
Reklamombudsmannen gick i slutändan på anmälarens linje och fällde i slutet av förra veckan annonsen för att vara vilseledande och därmed bryter mot artikel 5 i Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.
”Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen på startsidan som att halva priset på bredband och tv utan bindningstid gäller under kampanjdagarna och omfattar såväl tv/bredband som tv-paket. Reklamombudsmannen finner vidare att den information som ges på den efterföljande kampanjsidan vid en flyktig läsning inte ger konsumenten sådan kompletterande information som neutraliserar det vilseledande intrycket som reklamen på startsidan ger”.