Reklam
Reklamombudsmannen fäller Lindex för vilseledande marknadsföring
Publicerad: 18 februari 2020, 09:17
I ett nyhetsbrev marknadsförde Lindex en stickad tröja sin rea med en bild på en stickad tröja, som inte hade nedsatt pris. Nu fäller Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) bolaget för vilseledande marknadsföringen.
Den fällda reklamen avser ett nyhetsbrev som har skickats per e-post för att marknadsföra Lindex rea med texten ”Further reductions and more styles added” och ”Online Sale”. Under dessa budskap finns en bild med en kvinna klädd i en grå, stickad tröja. Nyhetsbrevet har tagits fram av Lindex inhouse-byrå.
En privatperson anmälde reklamen till RO eftersom nyhetsbrevets ansågs vilseledande eftersom tröjan som syns på bilden inte är på rea.
I sitt svar medger Lindex att det inte blev rätt med nyhetsbrevet. Annonsören skriver att de kommer att se över information och rutiner med mål att det inte skall upprepa sig.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd stöder sig på artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) och anser att nyhetsbrevet är vilseledande.
”Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att den stickade tröjan som syns i reklamen omfattas av realisationen. Av annonsören yttrande framgår att så inte var fallet. Reklamen är därför vilseledande”, skriver RON i sitt beslut.