Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamombudsmannen fäller Maria Casino – får inte kalla sig ”Sveriges mest omtyckta spelsajt”

Publicerad: 2 Juni 2020, 08:17

Reklamombudsmannen (RO) anser att Maria Casino inte har tillräckliga belägg för att kalla sig ”Sveriges mest omtyckta spelsajt” och fäller en av varumärkets reklamfilmer eftersom den anses vara vilseledande.


Ämnen i artikeln:

ROSpelreklam


Den fällda kampanjen är en 20 sekunder lång reklamfilm för Kindred-ägda Maria Casino där en speakerröst slog fast: ”Maria Casino, Sveriges mest omtyckta spelsajt”.
Enligt anmälaren saknas belägg för påståendet och i ett samtal med annonsörens kundtjänst hänvisades personen till några recensioner på deras hemsida. 

Annonsören motsätter sig anmälan och anser att påståendet stämmer med hänvisning till en undersökning genomförda av Nepa med 1660 befintliga kunder som respondenter där frågan ”Om du idag skulle spela casino och/eller på spelautomater på internet, vilket företag skulle du vända dig till i första hand? Och vilka andra företag kan du tänka dig att vända dig till?” ledde fram till påståenden.

I sitt beslut att fälla Maria Casino konstaterar  Reklamombuds­mannen att målgruppen för spel på onlinecasino delvis utgörs av sårbara personer som riskerar att utveckla eller som lider av spelberoende.

Enligt bedömningen uppfattar sannolikt en genomsnittskonsument påståendet ”Maria Casino är Sveriges mest omtyckta spelsajt” som att annonsören är Sveriges mest populära varumärken bland alla de aktörer som erbjuder speltjänster på internet, men RO anser att annonsören inte visar att kunderundersökningen som påståendet vilar på inte har
utförts på ett sätt som medför att resultatet kan anses tillförlitligt.

Vidare bedömer RO att den ställda frågan i kundundersökningen är begränsad till onlinekasinon, medan på­stå­endet är mer långtgående än så. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ROSpelreklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.