lördag28 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamprisbomben

Publicerad: 1 oktober 2010, 14:14

I en latinamerikansk reklamtävling får alla deltagarna Grand Prix-priser i förhand. På de byråer som sedan inte vinner självdestruerar priserna på olika skrämmande sätt.


Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


Sydamerikanska reklambyråer tillhör de mest tävlingssugna i världen. Det visade inte minst förra årets reklamskandal med DDB Brazil.

Latinamerikanska reklamtävlingen El Ojo de Iberoamerica Festival kan kanske svalka ned de heta tävlingskänslorna något.

Vinnarna i El Ojo meddelas 22-24 november. Men intresset för vinnarna är inget jämfört med ovissheten hos de som inte vinner.

I en kampanjfilm, som uppmanar till att lämna in bidrag, redogör Carmela Alvarez från tävlingsledning det unika med årets priser.

Alla byråer som skickar in fler än 50 bidrag får Grand Prix på förhand. Men det är inte bara en trofé utan även en förinställd bomb.

Enligt filmen kommer priserna hos de byråer som till slut inte vinner att självdestruera. En rad experter förklarar på vilka sätt. Gigantiska Pacmans verkar vara de läskigaste.

De byråer som vinner ska bli uppsökta och personal från El Ojo som ska desarmera priserna.
Advertising Age har e-postat med en skärrad latinamerikansk reklamare.

”Det här är ett skämt. Tror jag. Tänkt dig en trofé som exploderar mitt i byrån.”

Kampanjfilmen har gjorts av byrån Santa Clara från Sao Paulo.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev