Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamprofessorn ny analytiker i Resumé

Publicerad: 23 Januari 2014, 13:54

Foto: Andreas Elgstrand.

Men Hallå...Jacob Östberg, landets förste professor inom pr och reklam, som är aktuell med analyser i Resumé varannan vecka.


Vad ska du bjuda läsarna på?
– Jag ska ta olika saker från forskningsvärlden och belysa marknadsfenomen som är på tapeten.

Vad hoppas du uppnå?

– Jag hoppas att jag kan använda lite av all den kunskap som finns inom akademien för att försöka visa den roll som marknadskommunikation har för att påverka konsumtionskulturen och därmed vårt dagliga liv.

Hur ser du egentligen på reklam?
– Många  säger att de själva inte påverkas av reklam, men det är ingen slump att det  finns tajta band mellan stora satsningar på marknadskommunikation och  företag som går riktigt bra. Jag tycker också att man måste komma bort  från det antagonistiska tänkandet att konsumenter vill bli lämnade ifred  och att företagen bara kommer in och stör med sin reklam. Jag tänker att det också finns reklam som faktiskt kan bidra till att föra människor närmare varandra och att skapa sociala band. En del företag får ju också folk att spela in sina egna  reklamfilmer och då talar vi om ett helt annat engagemang än banners som  blinkar och lyser på skärmen.

Då man är liten är det ju många som vill bli brandman, polis och liknande. Hur kommer det sig att du blev reklamprofessor?
–  Jag följde, vilket kan låta paradoxalt, minsta motståndets lag.  Jag tyckte att  det var knepigt att söka jobb efter universitet och valde i stället att  bli doktorand. Jag hade en för dålig cv med bara ensidiga sommarjobb som  lokalvårdare. Den akademiska världen ställde inte massa knepiga frågor  om min yrkesbana. Sen visade det sig att jag hade viss fallenhet för det hela och jag blev klar inom akademien, först som universitetslektor och sedan som docent i såväl företagsekonomi som modevetenskap.

Du ska skriva analyser varannan vecka. Hur känns det att blotta strupen för branschen?
– Jag tycker att vi inom universitetsvärlden är alldeles för dåliga på att berätta om det vi gör och varför det är meningsfullt.

Vad har du för favoritreklam?
– Old Spice-reklamen är briljant.

Varför är just den så bra?
–  Dels lyckades man skapa liv i ett varumärke som folk i princip garvade  åt, dels lyckades man få folk att engagera sig och göra egna spoofar som  sågs av miljontals människor. Jag gillar inte när man trycker ned  reklambudskap i halsen på folk. Här lyckades man göra tvärtom.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.