Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamsatsningen ger rekordomsättning

Publicerad: 6 Maj 2009, 10:10

De senaste halvåret har präglats av finanskris och lågkonjunktur. Men OBH Nordica har samtidigt ökat sin omsättning med 11 till 12 procent under perioden.


Ämnen i artikeln:

OBH Nordica

Thomas Ek, vice vd på OBH Nordica.

I mars nådde OBH Nordica sin högsta omsättning någonsin i Sverige. Då sålde bolaget för 350 miljoner kronor.
– Vi har lyckats hålla de dåliga tiderna ifrån oss. Det handlar mycket om att fortsätta lansera nya produkter som skapar nya möjligheter. Till skillnad från många av våra konkurrenter finns vi bara i Norden och kan därför bli mer träffsäkra i våra produkter, säger Thomas Ek, vice vd och marknadsdirektör på OBH Nordica.

Hur viktig är reklamen och marknadsföringen?
– Vi har inte dragit åt några bromsar utan till och med ökat reklamtrycket.
– Vi känner också att vi får stort gensvar just nu. Både kunder och återförsäljare ser att vi fortsätter att lansera många nya produkter.

Hur många nya produkter lanserar ni i år?
– Det kommer bli någonstans mellan 60 och 70. En del är små justeringar av gamla modeller, men en hel del är nyheter som baserar sig på produkter som har egna patent.
– I vecka 27 ska vi göra en stor lansering av en ny kastrullserie. Nyheten är att man kan hälla av vätskan utan att behöva hålla i locket. Det räcker att hålla i kastrullen med en hand.

Vilka är era största succéer?
– Vår chiliserie med röda köksapparater har gått väldigt bra. Men de senaste två åren är det vår ryggmassagedyna som gått bäst. Det finns många trötta ryggar i Sverige och försäljningen har överträffat alla förväntningar.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

OBH Nordica

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.