Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamskandal i New York

Publicerad: 6 mars 2009, 07:28

New Yorks tunnelbana och konstbransch har haft sin egen NUG-affär. Det slutade med att Museum of Modern Art sparkade sin reklambyrå.


Posterboy vandaliserar kampanjen.

I Sverige är det konsfackstudenter som videofilmar när de vandaliserar en tunnelbanevagn.

I New York är konsteventen lite mer exklusiva och innehåller ansedda reklamare och modefotografering.

Huvudpersonen är Doug Jaeger, kreativ chef på reklambyrån Happycorp och nyligen invald i organisationen Art Directors Club.

Museum of Modern Art, Moma, hade bett Happycorp att göra reklam för museet på Atlantic Avenue/Pacific Street tunnelbanestation på Manhattan.

Alla reklambilder på stationen ersattes med konstverk från Momas permanenta samlingar. Arbetet leddes av Doug Jaeger.

För tre veckor sedan vandaliserades eller remixades, hela kampanjen av gatukonstnärskollektivet Poster Boy.

Men Poster Boys inhopp var inte en del i kampanjen och Moma förnekade all delaktighet.

Så långt allt väl. Problemet började förra veckan när New York Magazine kom ut med en lång artikel där Doug Jaeger berättar att han var på tunnelbanestationen samtidigt som Posterboy.

När Posterboy var färdig placerade Jaeger fotomodeller fram förödelsen och lät fotografera dem med en professionell fotograf. Jaegers förhoppning är att sälja bilder. Om det är som mode eller konst är oklart.

Han medgav i artikeln att han var nervös inför Momas reaktion.

– Men om någon som anses som konstnär gör något med din kampanj – blir det mindre eller mer värdefullt, sade han.

Momas reaktion lät inte vänta på sig.

– Vi har stoppat alla jobb som gjorts av Doug Jaeger och The Happycorp och har avslutat allt samarbete med företaget, säger Kim Mitchell, kommunikationschef på Moma, till Creativity.

Moma har ersatt de vandaliserade bilderna med nya.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.