Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamskandal rullas upp i London

Publicerad: 12 november 2010, 07:52

– Vi lurar och stjäl från våra kunder. Det hävdade Steve Blamer när han tillträdde som vd för Grey London i slutet av 1990-talet.


Ämnen i artikeln:

Grey

För elva år sedan lämnade plötsligt en rad chefer Grey London och Grey New York. En chef fick sparken vilket utvecklades till en rättssak.

Men varför cheferna plötsligt lämnade byrån, en av dem hade jobbat på Grey i 17 år, har fram tills nu hemlighållits av domstol efter krav från Grey.

Men i somras kunde Grey inte längre stoppa domstolen i New York från att offentliggöra handlingarna. Och trots att de påstådda brotten sedan länge är överspelade, ledningen för byråerna är utbytt och Grey har fått ny ägare, WPP, är innehållet explosivt.

Enligt vittnesmål bedrev Grey omfattande kickbackaffärer och lurade kunder som Procter & Gamble, Mars, British American Tobaccooch SmithKline Beecham numera GlaxoSmithKline på tryckerirabatter. Grey fick rabatt på omfattande tryckeriuppdrag men i stället för att lämna tillbaka pengarna som blev över efter rabatterna till kunderna bokförde byrån dem som intäkter.

Det handlar om hundratusentals dollar per år och totalt 5,6 miljoner dollar. Enligt Grey har man inte gjort något fel eller något som kunderna inte haft insikt i.

I domstolshandlingarna som nu släppts finns en utskrift av en bandinspelning från ett möte på Grey London 1998. Amerikanen Steve Balmer är ny chef efter Roger Edwards. Balmer har gått igenom finanserna och inser att det inte står rätt till. Med på mötet finns Roger Edwards och finanschefen Roy Wilson.

Blamer : Jesus… I’m telling you, the reality is you as the financial officer and me as the ceo and now Roger (presumably Edwards) could be sued. I mean, we’re cheating and stealing from our clients. That is the truth.

And later…

Blamer : I believe we should return these discounts. I’m not going to, I can’t make that decision unilaterally…If those guys (senior management, in New York) say that we’re not going to do it, and we can keep the discounts… then I say, fuck it that’s crazy, send me a note, I want a ‘Get out of jail free’ card.

Of course, handing back the discounts – mostly from print contracts – would open a whole new can of worms; as Edwards was quick to explain, citing one client in particular.

Edwards : Mars is such a vitriolic client, that if they did catch you doing that they would probably punish you very severely. They would take you back years, take a brand off you or something like that.

Not surprisingly, everyone decided to stay mum. But they did change the terms of business, so that future discounts would be rebated to the client.

You might ask yourself why clients were not better informed about what was going on. After all, it was their money. The answer seems to be Three Wise Monkeys syndrome. Indeed, even those party to what was going on within the agency were baffled by clients’ seeming ignorance, or indifference.

Blamer : Have they [clients] ever discovered that in an audit?

Wilson : No.

Blamer : And why is that?

Wilson : …I mean to be honest one has to be a bit surprised that none of them have ever specifically, eyeball to eyeball… and then asked the question, since it’s a clause in every one of our contracts, but…

Utskriften är hämtad från The Politics of Marketing  .

Kickback-svindleri är inget som bara hör 1990-talet till. Just nu pågår en rättsak i Kina där en Omnicom-byrå hamnat i en sörja av kickbacks, pengatvätt och bordellverksamhet . Aegis har under flera år haft problem där en tysk kund hävdat att man behållit tryckerirabatter motsvarande 300 miljoner kronor.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Grey

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.