Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

"Reklamskatten kommer inte att avskaffas"

Publicerad: 7 September 2010, 14:13

Regeringen kommer inte att avskaffa reklamskatten. – Den är inte med i vår reformambition för nästa mandatperiod, säger statsminister Fredrik Reinfeldt till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Val 2010Fredrik Reinfeldt

Statsminister Fredrik Reinfeldt intervjuas av Resumés chefredaktör Viggo Cavling. Foto: Björn Elgstrand.

Fredrik Reinfeldt släpper nyheten i en exklusiv intervju med Resumés chefredaktör Viggo Cavling i kommande numret av Resumé.

Alliansen har tidigare lovat att ta bort reklamskatten, men enligt Fredrik Reinfeldt finns inte förutsättningarna.

Särintressena som vill detta, har de uppvaktat dig och fått nej?
– De har på olika sätt framför detta. Det saknas inte förslag på skattsänkningar i Sverige. Vi har en begränsad volym för skattsänkningar och prioriterar inkomstskatten för låg och medelinkomsttagare, säger Fredrik Reinfeldt i intervjun.

Reinfeldts besked är en mardröm för Tidningsutgivarna, TU, som lobbat hårt för avskaffandet av reklamskatten.

TU hävdar att Alliansen gång på gång svikit sitt löfte om att ta bort reklamskatten. Organisationen menar att reklamskatten snedvrider konkurrensen.

– Svensk dagspress behöver veta när och hur reklamskatten ska avvecklas så att vi kan planera vår verksamhet och framtid. Vi uppmanar regeringen att börja avveckla reklamskatten. Om Anders Borg anser att Sverige inte har råd att avveckla hela reklamskatten kan han i alla fall börja med de 140 miljoner kronor som dagstidningarna betalar. Allt annat vore ett löftesbrott, har Anna Serner, vd på TU,

Till Resume.se säger hon:

– Jag blir besviken och förbannad. Det är visserligen valtider, men det finns ett riksdagsbeslut och även politiker måste se till den demokratiska beslutsprocessen, då kan man inte hålla på med röstfiske.

Läs hela intervjun med Fredrik Reinfeldt i pappersupplagan av Resumé på torsdag.

Viggo Cavling


Ämnen i artikeln:

Val 2010Fredrik Reinfeldt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.