Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamskylten som upprör – begravningsbyrå uppmuntrar till sms vid ratten

Publicerad: 12 Maj 2016, 09:46

Foto: Kampanjbild/Cieslok Media

Bilförare i Toronto har i veckan mött ett uppseendeväckande budskap utefter vägen. En begravningsbyrå försöker driva in nya kunder genom att uppmana till att skicka sms samtidigt som de kör.


Den extrema uppmaningen med begravningsbyrån ”Wathan Funeral Home” som avsändare lär ha provocerat många bilförare, enligt Adweek. Och det är också meningen. Begravningsbyrån existerar i själva verket inte och syftet med kampanjen är att få bilförarna att tänka efter en extra gång innan de plockar upp mobilen medan de kör.

Upprörda förare som söker efter begravningsbyrån på Google hittar dock en hemsida, där följande står skrivet:

”Om du hittat hit, har du antagligen sett vår "Text and Drive"-skylt. Och om det stämmer, sökte du förmodligen upp denna webbplats för att berätta hur hemska människor vi är som gör en sådan annons. Och du har rätt.

Det vore hemskt om en begravningsbyrå gjorde så. Men vi är inte en begravningsbyrå.

Vi försöker bara att få kanadensare att sluta sms:a och köra, något som beräknas döda fler människor i Ontario i år än rattfylleri.”

Byråerna John St. och Cieslok Media ligger bakom reklamskylten, som är ett så kallad ”public service announcement”, som syftar till att öka medvetenheten i olika samhällsfrågor – och i det här fallet ändra skadligt beteende.

Problemet är bara att reklamskylten i sig kan distrahera förarna, skriver artikelförfattaren på Adweek.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.