Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamstjärnan blir konsumentaktivist

Publicerad: 27 oktober 2010, 05:12

Först tjänade Alex Bogusky hundratals miljoner på att öka konsumtionen. Nu har han bytt sida, blivit konsumentaktivist och ska leda en ny konsumentrevolution.


Alex Bogusky. Foto: Maria Lindholm.

Alex Bogusky var 00-talets klarast lysande reklamstjärna Crispin Porter+Boguskys kreative ledare.

I somras hoppade han av reklambranschen och alla ställde sig frågan vad hans nästa steg skulle bli.

Svaret är Fearless Revolution. Ett projekt och en slags verksamhet som ska agera i konsumentfrågor och förstärka konsumenternas inflytande via sajten Fearlessrevolution.com.

I dag ställer konsumenterna allt för låga krav, menar Bogusky och skriver i sin programförklaring ”We think we have to accept the bad that comes with the good. The pollution that comes with the energy. The unsafe working conditions that come with low prices. The toxic materials that come with convenient packaging.”

Han jämför sig med Ralph Nader som sedan tidigt 1960-tal kritiserat amerikanska storföretag i konsumentfrågor.

Tidigare har, enligt Bogusky, har konsumenterna inte kunnat organisera sig och stått svaga mot politiska och kommersiella krafter. Men i och med internet kan konsumenterna erövra makt på ett nytt sätt.

Bogusky är inte bara ideell i sin kamp mot sina förra kollegor och kunder. På Fearlessrevolution.com säljs prylar och konsulttjänster inom konsumentrevolution.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.