Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamstrid mellan McNeil och Antula

Publicerad: 8 juni 2009, 13:46

Läkemedelsföretaget McNeil stämmer konkurrenten Antula vid Marknadsdomstolen för falsk marknadsföring. McNeil, som bland annat säljer munvårdsmedlet Listerine Total Care, anser att Antula inte har belägg för sina påståenden i sin marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Marknadsdomstolen

Enligt läkemedelsbolaget McNeil stämmer inte Antulas påståenden om deras munsköljningsmedel SB12.

Antula säger bland annat i reklamen att SB12 är ”det enda munvårdande medlet som ger säker andedräkt i 12 timmar” eller att ”SB12 ger ett långtidsskydd i 12 timmar”. Påståenden som McNeil menar att Antula saknar vetenskapliga belägg för.

McNeil har även anmält Antula till KO men stämmer dem nu även vid Marknadsdomstolen.

Formuleringen har använts i reklamfilmer, på webben, på förpackningarna samt i programsponsring.

McNeil hoppas på ett interimistiskt förbud och ett vite på en miljon kronor om Antula fortsätter att marknadsföra SB12 med dessa eller liknande formuleringar.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Marknadsdomstolen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.