Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 8 juni 2009, 13:46
Läkemedelsföretaget McNeil stämmer konkurrenten Antula vid Marknadsdomstolen för falsk marknadsföring. McNeil, som bland annat säljer munvårdsmedlet Listerine Total Care, anser att Antula inte har belägg för sina påståenden i sin marknadsföring.
Ämnen i artikeln:
MarknadsdomstolenEnligt läkemedelsbolaget McNeil stämmer inte Antulas påståenden om deras munsköljningsmedel SB12.
Antula säger bland annat i reklamen att SB12 är ”det enda munvårdande medlet som ger säker andedräkt i 12 timmar” eller att ”SB12 ger ett långtidsskydd i 12 timmar”. Påståenden som McNeil menar att Antula saknar vetenskapliga belägg för.
McNeil har även anmält Antula till KO men stämmer dem nu även vid Marknadsdomstolen.
Formuleringen har använts i reklamfilmer, på webben, på förpackningarna samt i programsponsring.
McNeil hoppas på ett interimistiskt förbud och ett vite på en miljon kronor om Antula fortsätter att marknadsföra SB12 med dessa eller liknande formuleringar.
Linda Fagerlind
Ämnen i artikeln:
Marknadsdomstolen