Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamstudenter utmanar Instagrams nakenpolicy

Publicerad: 23 januari 2017, 08:58

Bröstvårtor ser i stort sett lika dana ut på män och kvinnor. Ändå är det bara kvinnornas som censureras. Det ifrågasätter nu tre studenter vid Miami Ad School.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerStudenterInstagramReklambranschen

Både Facebook och Instagram har skördat motgångar på grund av sin policy mot att visa kvinnliga bröstvårtor.  För sex veckor sedan kom tre reklamstudenter vid Miami Ad School på ett kreativt sätt att komma runt regelverket.

Evelyne Wyss, Marco Russo och Morgan-Lee Wagner skapade kontot "Genderless Nipples" på Instagram. I flödet postades närbilder på bröstvårtor där det är omöjligt att urskilja om de tillhör en kvinna eller man. I dag har kontot 63 100 följare.•

You wanna be part of our change?! Send us that nipnip!🤘🏼💥💪🏼 (completely anonymous!) Ett foto publicerat av Genderless Nipples (@genderless_nipples) Dec 9, 2016 kl. 1:58 PST

Kontot var ett sätt att skapa en diskussion om censur, kön sexualitet.

– Vi vill utmana folks syn på vad som är sexuellt och vad som faktiskt inte alls är det. Det härliga med att vara i reklambranschen är att vi kan påverka och stödja en positiv förändring med hjälp av media. Vilket vi försöker göra här, säger, Evelyne Wyss till Campaign.

Och posterna väcker många reaktioner. Instagram tog nyligen av misstag bort ett inlägg med en manlig bröstvårta. "Genderless Nipples" tog en skärmdump och skickade följande meddelande till Instagram: "Om inte ni kan se skillnad mellan en manlig och en kvinnlig bröstvårta, vem kan det då? Så varför ens bry sig om att föbjuda kvinnliga bröstvårtor, om de är så lika?"

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.