Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamtänk i hästväg

Publicerad: 10 december 2007, 12:36

Det är inte första gången Hästen och en reklambyrå går skilda vägar. Resumé försöker ge en bakgrund till varför Momentum tog initiativet den här gången.


Tappar byrån. Hästens vd Jan Ryd är känd för att ofta byta byrå - nu är det byrån som lämnar honom. Foto: Scanpix.

Källor till Resumé uppger att anledningen till att Momentum bryter med Hästens är att byrån inte kan förena sin syn på kommunikation uppdragsgivaren.   Det ska bland annat innebära att Hästens vill tillämpa neurolingvistisk programmering, NLP, i arbetet.

NLP anses bland annat kunna påverka hur människor kommunicerar med varandra.

– Vi arbetar fortfarande med Hästens, det vore oprofessionellt att kommentera på vilka grunder vi väljer att säga upp samarbetet, säger Theréz Randquist, vd Momentum i Stockholm.

NLP-coacher som Resumé talat med uppger att Hästens bland annat tagit hjälp av NLP-gurun Joseph Riggio, som är mest känd för att utvecklat en modell som kallas The Mythoself-processen. Den beskrivs som ”personlig resa.”

Riggio, som även utövar hypnos, utmålas av anhängarna som en expert på bland annat övertalning och förhandling: färdigheter som han lär ut över hela världen.

Det finns olika varianter av NLP, men i grunden handlar det om att få individer att höja sina prestationer genom att ta fram egenskaper som omedvetet finns hos alla.

NLP är en förekommande metod bland så kallade idrottscoacher, men används också av i undervisningen av dyslektiker.

Personerna som tillämpar NLP beskrivs som allt från psykologer till helare.

NLP har också kritiserats för att ligga nära New Age-rörelsen.

Peter Cederquist på Rawfilm står för kontinuiteten i Hästens reklamfilmer.

Han har arbetat med samtliga reklambyråer som bolaget de senaste 13 åren.

– Jag har inte märkt några kulturkrockar mitt arbete. Men jag gör ju å andra sidan bara filmen, och rättar mig efter manuset som jag får från byrån.

Men Hästens frekventa byråbyten har inte undgått honom.

–    Jan   Ryde (vd för Hästens) är resultatinriktad och mäter effekt på en rad sätt, han byter snabbt byrå om inte reklamen fungerar, säger Peter Cederquist.

Han ställer sig oförstående till uppgifterna om att Hästens skulle försöka pådyvla reklambyrå en speciell managementfilosofi.

– Det är inget som jag känner till, det skulle i så fall vara något som sker internt i företaget. Jag har i alla fall inte fått några sådana förslag, och jag skulle heller inte ställa upp om jag fick frågan, säger han.

Hästens mediebyrå Carat känner har heller inte fått några riktlinjer utöver det vanliga att hålla sig till.

– Vår enda kontakt med Hästens har varit en rundvandring i deras lokaler. Det var jättetrevligt, säger Nicole Haman, tv-strateg på Carat.

Hästens pr-byrå är Weber Shandwick har heller inte fått några särskilda anvisningar .

– Vi har jobbat med Hästens ungefär ett år och hade senast kontakt i augusti. Vi har gjort försök att få kontakt med företaget på senare tid, men det har varit svårt. De satte i gång en större omorganisation i våras, säger Sofia Heidenberg, vd för Weber Shandwick.

Resumé har upprepade gånger sökt såväl kommunikationschef Emma Sandsjö och vd   Jan   Ryde för en kommentar – utan att lyckas.  

Jan   Rydes assistent förklarar att Emma Sandsjö är den enda som gör uttalande för företagets räkning.

Läs mer

Framgångsfilosofi som ledstjärna

Jan Ryde är en lika framgångsrik som kontroversiell företagsledare. Hans entreprenörsbedrift är omvittnad och hans företag har fått mängder av utmärkelser. Men Hästens är också kända för att vara en besvärlig byråkund och tuff annonsör.

Jan   Ryde har också tidigare, ibland annat tidningen Shortcut, vittnat om sin tilltro till amerikansk framgångsfilosofi, både privat och i sitt företagande.

För Shortcut berättar han bland annat det var med hjälp av sin husgud heter Napoleon Hill, som skrev boken Think and grow rich som han lyckades bli tillsammans sin hustru.

Hill skrev boken i början av seklet, och sätter upp ett framgångsrecept som bygger på intervjuer med flera av dåtidens ledande amerikanska företagsledare.

Hills grundfilosofi om att det medvetna kan materialiseras ligger nära NLP-filosofin.

Napoleon Hills teorier har också kritiserats för att bygga på kristen värdekonservatism, i synnerhet när det gäller synen på familjen.   Och   Jan   Ryde och Hästens fick en del kritik när för några år sedan gick med en anställningsannons där ett av önskemålen var “en hel familjebakgrund”.

Jan   Ryde har även döpt en son till Napoleon.

Peter Willebrand

Framgångsfilosofi som ledstjärna

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.