Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamtävling upprör branschen

Publicerad: 15 April 2009, 06:19

Ansedda reklambyrån Bartle, Bogle, Hegarty behöver en ny logga. Men byrån anlitar varken egna eller externa designer. I stället arrangerar man en designtävling öppen för alla där förstapriset är 1500 dollar.


Det är byråns dotterbolag BBH Labs, som tar fram egna varumärken och nya affärsmodeller, som behöver en ny logotype. En del i BBH Labs verksamhet är att utveckla kreativa samarbeten. När företaget nu behöver en designer till sin logga söker man sig till Crowdspring, en digital mötesplats för uppdragsgivare och kreatörer, och arrangerar en designtävling öppen för alla som är intresserade.

Enligt BBH Labs ska loggan spegla företagets verksamhet och rikta sig till designentusiaster, tekniknördar, mediejunkies, varumärkeschefer, marknadsförare, bloggare och andra som är intresserade.
Loggan får gärna ha släktskap med BBHs får men alla laboratoriereferenser är förbjudna.

Men det här är ingen traditionell pitch utan en öppen tävling. Bidragen presenteras på Crowdspring och BBH Labs creative partner Adam Glickman kommenterar bildragen. Vinnaren får bara 1500 dollar.

Ett kontroversiellt drag. Är det ett nydanande sätt att hitta ny design eller är det prisdumpning av kreativa tjänster?

Etablerade reklambloggen Denver Egoist är upprörd.
”Det här är en respekterad reklambyrå som nu har spottat varje designer på jorden i ansiktet genom att överlåta sin uppdrag till en crowdsourcing-sajt. Hur många bra designers är arbetslösa nu och som gladligen hade gjort det här projektet”, skriver Denver Egoist i ett inlägg.

Adam Glickman försvarar tävlingen på BBH Labs blogg.
”Den enklaste vägen för oss hade varit att ringa till några etablerade designers som vi arbetat med eller hållit projektet inhouse. Men anledningen till att vi har ”Labs” i vår titel är för att vi testar nya infallsvinklar.”

”När jag kommenterar designbidragen kan andra designers notera mina synpunkter i sina bidrag. Från ett kundperspektiv är det fantastiskt, jag får de bästa från de individuella bidragen och det bästa från de samlade bidragen – allt till ett pris. Problemet är att jag bara kan ge förstapriset till ett bidrag men det är inte rättvist att ge 100 procents ersättning eftersom de kan bygga på många andras arbete.”

Hästhandlarmetoder eller kreativt skapande med hjälp av sociala medier?

Sista inlämningsdag i designtävlingen är nu på fredag.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.