Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamtävlingen utan hämningar

Publicerad: 7 maj 2010, 14:12

Svenska byråer har framgångar i internationella reklamtävlingar. Men i Chip Awards, tävlingen för reklamens superkreatörer, är svenskarna inte ens nominerade.


Nominerad i klassen Best use of plagiarism.

Nominerad i klassen Best politically incorrect.

Nominerad i klassen Best use of bad taste.

Nominerad i klassen Best use of a shop window postcard space.

Dave Trott är brittisk reklamlegendar, adlad och trött på självupptagna reklamare som blandar ihop Cannes Lions med Nobelpriset.

Han är juryordförande för Chip Awards reklamtävlingen utan gränser och hämningar.

Han förklarar varför han valt att engagera sig i Chip Awards. ”To take the piss out of how seriously advertising takes itself.  To take the piss out of advertising’s obsession with awards.”

Tävlingen skiljer sig således från andra reklamtävlingar. Framför allt genom att det är kreativitet och inget anat än kreativitet som bedöms. Trams som effekt existerar inte. Sedan finns det egentligen inga regler. De som ogillar reklam som snor från annan reklam ska nog söka sig till andra tävlingar eftersom bra plagiat har en egen kategori.

Och bidragen behöver inte vara godkända av uppdragsgivarna, kreatörerna behöver inte ens ha dem som uppdragsgivare.

Mest uppmärksamhet får kategorierna för dålig smak och politisk inkorrekt reklam. Lågvattenmärken men onekligen kreativa på sitt sätt.

Förutom Dave Trott finns JWT Londons creative director Mike McKenna och Leo Burnetts John Jessup bland många kreatörer på storbyråer från hela världen.

Prisutdelning hålls i London den 9 juni och just nu finns det möjlighet för allmänheten att rösta fram sin favorit.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.