Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamtavlor läser av dig

Publicerad: 4 november 2013, 16:15

Foto: Wikipedia.

Tesco ska installera nya reklamskärmar på 450 bensinstationer i Storbritannien. Syftet är att kunna anpassa reklamen efter ålder och kön.


Ämnen i artikeln:

Tesco

De digitala reklamskärmarna ska läsa av besökarnas ögon för att bestämma  ålder och kön. Reklambudskapen anpassas sutefter detta, enligt DN  som refererar till Sky News.

Budskapen anpassas också efter vilken tid det är på dygnet och vilken dag.

Organisationen ”Big Brother Watch” menar att det finns  etiska problem i det att bensinmackarna inte har möjlighet att ge  tillåtelse till scanning.

Tesco-ledningen försvarar sig med att det  inte är någon ny teknik samt att skärmarna endast delar in individer  efter ålder och kön, enligt DN.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Tesco

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.