Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamtröttheten ökar trots bättre annonslösningar

Publicerad: 27 Maj 2015, 12:33

Antalet reklamundvikare har ökat med en procent om året sedan 2008.

Foto: Colourbox

En ny undersökning från TNS Sifo visar att antalet reklamundvikare ökat med en procent om året sedan 2008. Det trots att ny, modern teknik öppnat för mer avancerade annonsmöjligheter.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentTNS Sifo

År 2008 gjorde Peter Callius på TNS Sifo en undersökning av reklamtröttheten i Sverige. Nu följer han upp reklamundvikanderapporten från 2008 för att se hur den nya digitala brytningstiden påverkat reklamundvikandet.

I den nya rapporten slår Peter Callius fast att allt fler svenskar undviker reklam. Det trots att tekniken hela tiden gör det lättare för annonsörer att målgruppsanpassa sin reklam.

– Det är anmärkningsvärt med tanke på att kommunikatörer idag har större möjligheter att skapa relevant reklam i en relevant miljö än vad som var fallet tidigare, säger Peter Callius, affärsområdeschef på TNS Sifo Media, i en kommentar.

I 2015 års reklamundvikandeundersökning har 2378 webintervjuer gjorts och efter att ha analyserat dem konstaterar Peter Callius i sin rapport att "reklamen i dag är trasig och måste lagas". Han skriver att "vad som är relevant för mig behöver inte vara relevant för dig och det är här kedjan som går från insiktsarbete till budskapsstrategi till kreativ strategi till mediestrategi måste vara obruten".

Peter Callius delar upp reklamundvikarna i tre grupper; "reklamundvikare" – som gör aktiva försök att undvika reklam i alla kanaler, "trygghet & tradition" – den grupp som föredrar reklam i de medier där de själva har kontroll över upplevelsen och "bakåtlutade & tillgängliga" som anses mest reklampositiva och som föredrar reklam i tv eller radio.

I rapporten skriver Peter Callius att han tror att "den känsliga balansen mellan köpt, förtjänade och ägda mediekanaler måste bibehållas om kommersiell kommunikation ska kunna fungera som den är avsedd." och konstaterar att kommunikation och kommunikationskanaler måste anpassas efter målgruppen.

Peter Callius skriver vidare att kommunikatörer kan påverka inställningen till reklam genom att skapa bättre reklam och göra mer genomtänkta medieval. Han menar att man obrutet måste följa kedjan; målgrupp, budskapsstrategi, kreativ strategi, mediestrategi, content marketing/native advertising i köpta kanaler, sponsring av event eller företeelser, produktplacering, viral spridning, egna kommunikationskanaler. Eftersom man annars riskerar att "lämna desillusionerade
och nedbrutna konsumenter i sitt kölvatten".

I undersökningen konstaterar Peter Callius att:

– Alla undviker reklam i något medie och många undviker reklam i "alla" medier
– Reklam undviks i olika utsträckning i olika medier
– Reklamundvikandet är paradoxalt nog störst i de medium med störst möjlighet till målgruppsanpassning.
– Men att undvika reklam i olika medier är inte detsamma som att alltid vara reklamnegativ – 7 av 10 är reklamtillåtande
– "Reklamen är tråkig" är det vanligaste förekommande svaret på vad det är som irriterar svenska konsumenter när de värderar reklam
– Reklamens positiva kraft bortglömd
– Konsumenterna vädjar: "Snälla, snälla – Roa mig istället för att oroa mig. Stör mig inte med dålig, dåligt målgruppsanpassad reklam som dessutom upprepas för ofta"
– Det finns många olika strategier för att undvika reklam
– Det är gigantiska skillnader vad det avser användande av AdBlock hos olika generationer
– När folk inte lyssnar skriker många kommunikatörer högre – men med rätt budskap, i rätt kanal, i rätt miljö och vid rätt tidpunkt så är behovet av att skrika mindre
– Vi behöver bättre samarbete mellan olika kommunikationsdiscipliner

Undersökningen är genomförd av TNS Sifo och hämtad och analyserad från ORVESTO Konsument, TNS Sifo:s, stora medie- och målgruppsundersökning.

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentTNS Sifo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.