Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Rekord för Uppdrag Granskning

Publicerad: 20 Januari 2011, 12:58

Klackarna är i taket på Uppdrag Granskning idag. Gårdagens program sågs av 1,2 miljoner människor enligt MMS, och nu delar de ut en känga till konkurrensen. – Att slå mästerkockarna med ett seriöst samhällsprogram känns helt underbart, säger Janne Josefsson till Resume.se.


Janne Josefsson. Foto: Sören Håkanlind/SVT.

TV4:s storsatsning ”Sveriges Mästerkock” gick mot SVT:s Uppdrag Granskning. Majoriteten av tittarna valde det senare programmet. Det skilde 322 000 tv-tittare mellan programmen enligt MMS. Att Uppdrag Granskning drog 1 220 000 tittare är lite av ett rekord. Vanligtvis brukar tittarantalet ligga runt 700 000 – 800 000.

– Det är otroliga siffror, förmodligen den högsta siffran på 4-5 år, säger Janne Josefsson.

– Det är otroligt att vi med ett samhällsmagasin som handlar om väsentligheter kan slå nöjesprogrammen. Det är helt makalöst.

En förklaring till framgången är att gårdagens program handlade om ett så pass känsligt ämne som en pedofilskandal. En annan är att Uppdrag Granskning har en stark höst i ryggen. Men när siffran landade imorse trodde man inte på den först.

– Jag sms:ade siffrorna till ledningen som sitter på konferens. Men de trodde inte på mig! Så jag blev tvungen att kolla igen. Man får vara jävligt ödmjuk för den här typen av stöd, säger Janne Josefsson.

Och nu kommer två program om Ikea-myten på detta…

- Ja, vi satt och diskuterade det tidigare. Hur kommer detta påverka Ingvar Kamprad? Det här handlar inte bara om ett företag utan en person och ett livsverk. Vi försöker fortfarande få honom att kommentera programmet. Men det kommer säkert bli stor uppmärksamhet, säger han.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.