Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Rekord i matreklam

Publicerad: 16 Februari 2012, 15:46

Idag kom IRM:s helårsanalys över reklamläget för 2011. Tillväxten mattades av något i slutet av året, men ökade ändå med drygt 4 procent mot 2010. En av kategorierna som lyfte reklammarknaden var dagligvarukedjorna som slog rekord förra året.


Enligt nyhetsbyrån Indikat, rapporterar tidningen Market idag att dagligvarukedjornas reklaminvesteringar var större ån någonsin under 2011.
Även reklammarknaden i stort gick starkt framåt enligt IRM, där ökningen blev 1,2 procent jämfört med 2010. Tv slog omsättningsrekord under 2011 – 5,7 miljarder kronor stannande  siffran på. Men allt jämt är dagspressen det största reklammediet och  stod för 23 procent av medieinvesteringarna.

Och de traditionella mediekanalerna var också vinnarna när dagligvarukedjorna fördelade sin mediepeng.
Investeringarna i tv-reklam svarade för halva ökningen och tv nådde under 2011 sin största andel någonsin av dagligvarukedjornas reklamsatsningar.

ICA investerade även i fjol, mest i reklam, följt av Coop Forum och Willys.

Men, rekordinvesteringarna till trots, sjönk dock erinran bland dagligvarukedjorna, bland annat för ICA, enligt Indikat.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.