Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Rekordår för byråvalsdrottningen

Publicerad: 17 Januari 2014, 12:28

Gunilla Bergh.

Foto: Stefan Borgius.

UPPDATERAD Byråvalskonsulten Gunilla Bergh har aldrig haft så stor efterfrågan på sina tjänster som under förra året. Hon har genomfört 13 upphandlingar inom privat sektor och 21 inom offentlig sektor till ett sammanlagt värde av 275 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Gunilla Bergh

– Nu börjar verkligen marknadschefer och informationsavdelningar förstå  hur viktig kommunikationen är för ett varumärke. Det har blivit lika  viktigt som vilken strategisk upphandling som helst, säger Gunilla  Bergh.

Hon tror att den viktigaste förklaringen är att alltfler  förstår hur mycket pengar det rör sig om och då behöver man någon som  hanterar upphandlingen på ett så professionellt sätt som möjligt.

–  En marknadschef kanske träffar 5-10 byråer under ett år, medan jag  träffar tre byråer per vecka, säger Gunilla Bergh.

Hon  har också plockat in en administrativ förmåga i sin verksamhet. Hon  nämner bland annat ett exempel där en kommunikationschef slutade mitt i  slutfasen av upphandlingen.

– Den nya kommunikationschefen var på  plats efter ett par veckor, men vi tappade ingen fart i processen  eftersom vi hade dokumenterat alla steg, säger Gunilla Bergh.

En  tydlig trend är att fullservicetjänster har blivit något av en  hygienfaktor. Kan man inte leverera det handlar det snarare om ytterst  specialiserade uppdrag.

Mellanting är inte så vanligt längre.

Vad är det som är roligt med jobbet som byråvalskonsult?
–  Det är att du får träffa så många byråer och se hur mycket de skiljer  sig åt. Man träffar många skickliga byråer, men också många väldigt  oskickliga. Så det är spännande att se vad som är vad, säger Gunilla Bergh.

Hon ser också en tydlig trend när det gäller offentlig sektor i det att man inte stirrar sig lika blinda på pris längre.

–  Det är klart att man ibland behöver en billig produktionsbyrå och då är  naturligtvis pris avgörande, men ta exempelvis Umeå universitet de  ville ha en byrå med kreativ världsklass som kunde hjälpa dem att locka  studenter från alla världsdelar. Så det är en myt att offentlig sektor  bara går på pris, säger Gunilla Bergh.  

Hon tycker också att köpare  måste bli varse om att de snabba förändringarna gör att en byrås profil  inte är densamma som den var för cirka 3-4 år sedan.

– Risken är att man sitter med erfarenheter som inte är relevanta idag, säger Gunilla Bergh.

Du har haft ett bra år. Vad ser du för smolk i bägaren?
–  Många byråer lägger mycket tid på att omformulera sina erbjudanden och  ibland det hör mer välformulerat än vad själva leveransen håller, säger  Gunilla Bergh.

Vad ska en byrå göra för att vinna en upphandling hos dig?
–  Man ska självklart vara skicklig i sitt yrke, men det krävs också en  kulturell personlighet och värderingar som matchar kunden. Jag är  övertygad om att det finns en byrå för alla. Jag har sagt någon gång att  jag är mer Match.com än Guldäggsjury, säger Gunilla Bergh.

Max Apéria är byråsvalskonsult på Sveriges Annonsörer. Han ligger på samma volymer som 2012 – det vill säga 20-25 upphandlingar. En nyhet för honom är dock att han har haft fler nordiska uppdrag. Ett sådant gäller Storebrand-SPP – Storebrand äger SPP.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Gunilla Bergh

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.