Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rekordår för DDB – men vinsten minskar

Publicerad: 3 augusti 2015, 13:55

David Sandström, vd DDB Stockholm. Foto: Andreas Elgstrand

DDB Stockholm slog intäktsrekord under 2014 och växte med drygt 30 medarbetare. Men rörelseresultatet sjönk på grund av ökade investeringar.


Ämnen i artikeln:

David SandströmDDBDDB Stockholm

Med en byråintäkt på 182,4 (164,5) miljoner kronor slog DDB Stockholm rekord under 2014. Omsättningen växte från drygt 300 miljoner kronor till 334 miljoner. Däremot sjönk rörelseresultatet från 34,6 till 30,5 miljoner. Det innebär att DDB Stockholm rörelsemarginal, baserat på byråintäkten, blev drygt 16 procent.

Vd David Sandström gläds över ökningen. Särskilt eftersom den inte varit ett självändamål.
– Vi har en fortsatt väldigt stark tillväxt, trots att det inte är en del av vår strategi. I tider som dessa måste man växa med kvalitet och enligt en plan. Det lyckas vi med till stor del. Vi befinner oss i en stor omställningsfas med byrån och branschen. Att vi ändå lyckas växa då känns jättekul, säger han.

En förklaring till att vinsten krymper är att personalstyrkan ökade från 143 till 176 i medeltal anställda.
– Vi håller på med en stor kompetensväxling där jag tycker att vi är branschledande. Vi tar stora investeringar för att få in den mest kompententa personalen. På de digitala tjänsterna konkurrerar vi med företag som Klarna och Spotify, säger David Sandström.

Varför lyckas ni ändå öka omsättningen, trots att det inte är er strategi?
– Det är för att vi fått chansen att jobba med en kund som Samsung. Men framför allt har vi fått ett större förtroende från befintliga kunder. Det är ett resultat av att vi har gjort ett jäkligt bra jobb.

Vad säger ägarna om att ni inte vinstmaximerar?
– Vår vinst ser fortfarande väldigt bra ut. Att vi inte fokuserar på omsättningen är okej för dem. Eftersom att vi ägs till hälften här i Stockholm är vi väldigt autonoma. Vi är med och styr våra mål och krav väldigt mycket. Inför det här och kommande året har vi inte fokuserat på omsättning, utan omställningen till att bli en helt digital byrå. Det kostar både tid och pengar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.