Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rekordmånga bidrag tävlar i reklam-VM

Publicerad: 4 juni 2014, 12:20

Inskicken till Cannes Lions slår nytt all-time high med 37 427 bidrag från 97 länder. Flest bidrag skickades in till utomhuskategorin – 5660 stycken. Medan amerikanska byråer har den största nationella representationen med över 6000 inskick.


Om bara elva dagar drar årets upplaga av reklamtävlingen Cannes Lions i gång. Inför tävlingsveckan, 15-21 juni, har rekordmånga bidrag skickats in. 37427 bidrag från 97 länder har skickats in i tävlingen som spänner över 17 kategorier.

Den största ökningen står PR-kategorin för med 49 procent, samtidigt är utomhuskategorin störst med 5560 inskick.

– Vi ökar antalet inskick med nära 5 procent jämfört med förra året och är glada med responsen för den nya kategorin "Product Design"eftersom det breddar tävlingsmixen med ett helt ny område, säger Philip Thomas, vd för Cannes Lions Festivals i ett pressmeddelande.

Bidrag per kategori
Branded Content & Entertainment (1,178 entries)
Creative Effectiveness (80)
Cyber (3,660)
Design (2,624)
Direct (2,676)
Film (2,838)
Film Craft (2,073)
Innovation (206)
Media (3,127)
Mobile (1,187)
Outdoor (5,660)
PR (1,850)
Press (5,007)
Product Design (194)
Promo & Activation (3,241)
Radio (1,448)
Titanium & Integrated Lions (378).

Topp-tio länder
USA (6,213)
Brasilien (3,321)
Storbritannien (2,757)
Tyskland (2,376)
Frankrike (1,838)
Australien (1,543)
Japan (1,146)
Kanada (995)
Indien (976)  
Kina (952).

Länder som är med och deltar för första gången är Albanien, Ghana och San Marino.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.