Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rekordökning för Gröna Lund

Publicerad: 30 september 2009, 09:35

Gröna Lunds marknadschef Kicki Svensén summerar nu en lysande säsong. Besöksantalet ökade med 23 procent efter en lyckad reklamsatsning.


Ämnen i artikeln:

VizeumPoolGröna Lund

Nya berg- och dalbanan Insane marknadsfördes hårt i år.

– Det har gått väldigt bra i sommar. Det beror på tre faktorer, väder, konjunktur och kommunikation, säger hon.

Den usla konjunkturen har gett dubbel utväxling för Gröna Lund. Med en krona som var lågt värderad var det många som firade semestern på hemmaplan. Samtidigt har lågkonjunkturen slagit hårt mot mediebolagen, som sänkt sina priser.
– Vi har till och med minskat vår marknadsbudget något. Men vi får mer för pengarna. För sju miljoner har vi fått medier värda 16 miljoner.

Kommunikationen har i år varit inriktad på att nå en yngre målgrupp.
– Vi har lyft fram vår core-business, attraktionerna. Vår nya berg- och dalbana Insane varit självklar att lyfta fram i reklamen.

Vad gör ni nu när nöjesfältet stängt för säsongen?
– Vi utvärderar den gångna säsongen. Varje år gör vi 3500 intervjuer med våra gäster. Just gästers rekommendationer till andra är väldigt viktiga för våra besökssiffror.

En del av den diskussionen kan ni väl följa i sociala medier numera.
– Ja. Vi har påbörjat det arbetet och ser att det är mycket de mjuka värdena som är viktiga för våra besökare.

Gröna Lund jobbar med reklambyrån Pool och mediebyrån Vizeum.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

VizeumPoolGröna Lund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.