Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rekordsiffror för digitala byråer

Publicerad: 5 juni 2008, 05:52

De svenska reklambyråerna gjorde ett rekordstarkt 2007.
Enligt en ny rapport ökade byråintäkten med 10,4 procent.
Omsättningen steg med 7,6 procent och antalet anställda med 8,9 procent.


Det är Clas Collin som analyserat byråbranschen på uppdrag av Sveriges Reklamförbund.

–  Intäkten ökade åter mer än antalet anställda så byråintäkten per anställd, branschens produktivitetsmått nådde all time high med 1 057 tkr, säger Clas Collin i en kommentar.

I undersökningen ingick 332 företag. Ökningen av byråintäkten på 10,4 procent kan jämföras med ökningen på 9,8 procent året innan. Omsättningsökningen med 7,6 procent är något mindre än i fjol (8,9 procent) Antalet anställda ökade med 8.9 procent (7,0 procent).

Byråintäkten växte mer än medieinvesteringarna, som stannade på 5,6 procent, enligt IRM.

– Vi har gjort denna undersökning i 17 år nu och rapporten för 2007 är ett trendbrott. Normalt följer de här nyckeltalen varandra, och vår analys är att årets utveckling kan bero på att byråerna i ökande grad arbetar med digitala medier och andra nyare kanaler där mediekostnaden relativt sett är lägre, säger Reklamförbundets ordförande   Pia Grahn Brikell i en kommentar.

Det är också de digitala byråerna som visar högst tillväxt – hela 40 procent. Och det är rekordsiffror, enligt Clas Collin. Eventbyråer och sales promotion/action marketingbyråer var också vinnare, enligt rapporten.

Totalt sett ökade 158 byråer intäkten med i snitt 17 procent. 71 byråer minskade intäkten med 12 procent i snitt.

Hela analysen presenteras i Byråboken som släpps i augusti.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.