Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Rekordsiffror för kvällspressen

Publicerad: 20 December 2010, 12:23

Hårt nyhetstryck genererade en rekordvecka för kvällspressen. Både Expressen och Aftonbladet gör ett ”all time high” besöksmässigt på sina sajter.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetThomas MattssonExpressenJan Helin

Foto: Björn Elgstrand.

Vecka 50 hade Aftonbladet 5 734 710, ett ”all time high”, enligt preliminära egna siffror, officiella Kia-index siffror släpps senare i veckan. En trafikökning med 16 procent jämfört med motsvarande vecka 2009 och över tre miljoner fler än den sammanlagda siffran för Expressen, GT och Kvällsposten, enligt Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

– Orsaken till trafiken är att vi varit nyhetsledande på självmordsbombaren. Bara i måndags hade vi över 2,2 miljoner unika på en enda dag. Det är den näst bästa noteringen någonsin. Den bästa hade vi dagen efter valet i år. En lika omvälvande siffra är besöksrekordet för vår mobilsajt. Vecka 49, (v. 50 inte reviderad ännu), slog vi rekord med 573 304 unika användare, säger Jan Helin till Resume.se.

Men när det kommer till redovisningen av papperstidningarna går åsikterna isär. Expressen säger att man nu har fler läsare på papper än konkurrenten på både lördagar och söndagar, men Jan Helin ifrågasätter uppgifterna:

– Expressen refererar till de sammanslagna siffrorna för Expressen plus GT plus Kvällsposten. I Orvestos formulär mäter de sig som tre titlar, i redovisningen är de plötsligt en. Det är märkligt i tider då de flesta vill vara transparenta, säger Jan Helin. 

Senaste Orvesto Dag, som avser november 2010, visar att tidningen Expressen nu har fler läsare än konkurrenten på både lördagar och söndagar, skriver Expressen själva i ett pressmeddelande.

– Expressen vill bli större än Aftonbladet med printupplaga genom att redovisa GT och Kvällsposten som samma tidning som Expressen. Jag köper inte det så länge Expressen säljs bredvid GT i Västsverige och bredvid Kvällsposten i Skåne. Varken Aftonbladet eller Expressen har historiskt lyckats få grepp om Sveriges andra och tredje största kvällstidningsmarknader på printsidan. Orsaken är GT och Kvällspostens starka ställning i Göteborg och Malmö.

– För Aftonbladet är det viktigt att vara störst. I dag handlar det om att ha flest läsare. Det är upp till läsarna i vilken form de vill ta del av Aftonbladet och det är upp till oss att fixa att det går ihop ekonomiskt.

– Printupplagan är superviktig för oss. Men inte som ett mått på störst. För oss handlar printupplaga om att optimera affär och räckvidd. Vi började maximera antalet läsare digitalt och optimera printaffären på allvar i år. Vi ser inte poängen med att distribuera olönsamma tidningar. Print är en fantastisk affärsmodell och kommer att vara i många år. Men du måste utveckla papperstidningen och dess distribution rätt. Att nå ut snabbt och brett handlar sedan länge om digitala kanaler.

– Detta är också orsaken till att Aftonbladet nu söker en helt transparent mätning av upplaga och digital upplaga. Vi är övertygade om att transparens är viktigt i tider av strukturomvandling.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.