Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rekordvinst för Honesty – vill expandera i Norden

Publicerad: 12 november 2014, 14:29

Walter Naeslund, Honestys vd och grundare.

Honestys nya årsredovisning är inne – och byrån kan se tillbaka på ett kanonår. Med en rörelsemarginal på 34 procent är de bland de lönsammaste i branschen. Nästa steg är expansion i Norden – och de utesluter inte möjligheten att sälja verksamheten.


Ämnen i artikeln:

Petrus KukulskiHonestyWalter NaeslundMartin Marklund

Reklambyrån Honestys bokslut över det brutna verksamhetsåret 2013/2014 har just anlänt till Bolagsverket. Omsättningen ökade med tre miljoner jämfört med föregående år och står därmed för ett all time high på 37,6 miljoner kronor. Byråintäkten landade på 27,7 miljoner.

Honestys rörelseresultat på drygt 9,5 miljoner kronor är förmodligen det som sticker ut mest. Beräknat på byråintäkten ger det en marginal på drygt 34 procent, vilken är bland de högsta i branschen. Ända sedan starten 2009 har byrån haft en god lönsamhet, men fjolårets resultat är det högsta hittills.

Grundaren och vd:n Walter Naeslund förklarar att lönsamhetsökningen beror på att de nu hittat en optimal byråstruktur.  
– Vi har testat olika lösningar vilket har kostat oss en del pengar. Nu har vi satt en modell som fungerar bra, säger han.  

Att de kan vara så pass lönsamma, medan stora delar av branschen kämpar med vikande marginaler, beror på sättet de arbetar på. Till exempel producerar de det mesta själva, och har stort fokus på att hålla ned utgifterna.
– Vi har en hög effektivitet internt. Roten till en lönsam byrå är att man gör jobb för kunden som är lönsamma för dem. Om vi dessutom är ovanligt effektiva kan vi hålla ned kostnaderna för kunden, och därmed också förbättra vår egen lönsamhet, säger Walter Naeslund och fortsätter med att beskriva byråkulturen som en viktig faktor:

– Ju mer avslappnad du är desto hårdare slår du sa Bruce Lee en gång. Så är det med management också. Vi lägger väldigt lite energi på formalitet och hierarkier och vi har också en kultur där kontoret i princip är tomt efter fem. Mår personalen bra så gynnar det både kreativiteten och effektiviteten.

I dag består Honesty av cirka 25-30 personer, även om siffran i årsredovisningen ligger på 20 medarbetare. Nästa steg är att växa ytterligare med samma marginal. Nyligen har byrån tagit in Viaplay och drivmedelskedjan Ingo som kunder. Och fler ska vara på ingång, men Walter Naeslund kan inte berätta om de nya uppdragen ännu.  
– Nästa steg är tillväxt och att fortsätta förfina maskineriet. Grunden till det är att ta in nya stora kunder. Det har vi redan gjort och jobbar på ytterligare nya stora kunder. Sedan måste vi rekrytera i den takt som matchar det. Steget därefter är att erbjuda ett starkare nordiskt erbjudande, säger han.

Hur mycket ska ni växa?
– Jag har gått ut med sådana siffror förut, och det är lite vanskligt att göra det. Det är mycket som kan hända. Men vi är nu inne i verksamhetsårets femte månad och enligt prognos blir det här ett starkare år än det vi just stängde.

Walter Naeslund har tidigare varit öppen med att en försäljning av byrån till något större nätverk är ett alternativ för att skala upp verksamheten. Inte heller nu stänger han den dörren, även om han framhåller att det flera olika vägar att gå.  
– Alla möjligheter är öppna för oss. I praktiken jobbar vi redan nordiskt, och en väg att gå är att skapa ännu närmare samarbeten med de partners vi redan jobbar med idag. Men det finns flera alternativ.

Efter skatt gör Honesty en vinst på 7,3 miljoner kronor. Hela summan delas ut till moderbolaget Honesty Holding som ägs av Walter Naeslund, Martin Marklund, Emil Clase och Petrus Kukulski.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.