Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rekryterar en byrå varannan månad

Publicerad: 15 april 2010, 09:06

Sedan Daddy i Göteborg köptes av Crispin Porter + Bogusky har byrån växt i rekordfart. Bara de senaste två månaderna har 11 personer anställts på byrån. – Vi kommer fortsätta anställa fyra – fem i månaden, säger vd Jonas Hedeback.


Ämnen i artikeln:

Crispin Porter + Bogusky

Bakre raden: Scott Kosman, Daniel Kvist, Jörgen Bengtsson, Jonathan BrownMellersta raden: Martin Jon Adolfsson, Nika Hellström, Andreas Johansson , Sara Johansson, Patrik ChangFrämre raden: Tobias Pettersson, Shannon Kosman

När Göteborgsbyrån blev Crispin Porter Boguskys europeiska huvudkontor har tillväxten tagit fart rejält. Den första tiden gick åt till att rusta byrån med administrativa rutiner och lära sig hur man bygger ett företag med många utländska anställda.
– Som tur är finns det ganska bra rutin på det här i Göteborg eftersom det finns många internationella bolag som Volvo, Astra och SKF.

Den största anledningen till att byrån nu växer så fort är uppdraget för Burger King, som Crispin Porter Bogusky sedan tidigare hade globalt. Uppdraget för Europa ligger nu på Göteborgskontoret. Byrån gör alla europeiska kampanjer och gör de lokala kampanjerna i England och Spanien. Det innebär också att byrån har två kontor i Spanien och England.
– Fast vår modell är inte att växa där. Det är servicekontor för kunderna. Alla kreatörer och strateger ska jobba ifrån Göteborg.

Idag är det 80 anställda varav 70 jobbar i Göteborg. Hittills har byrån rekryterat ganska brett, men nu är det mer fokuserat framöver.
– Nu söker vi främst internationella kreatörer.

Hur sugna är kreatörer i London och Paris på att flytta till Göteborg?
– De är väldigt villiga och det kan vi tacka Crispin Porter Boguskys starka namn för. De internationella kreatörerna hör av sig till oss. Däremot har de svenska slutat höra av sig.

Är de rädda?
– De behöver de inte vara. Vi är snälla Göteborgare och vi har faktiskt en hel del skandinaviska kunder.

När blir ni större än Forsman i Göteborg?
– Det är en bra fråga. Med den här takten borde det inte ta så lång tid.

Crispins alla nyanställda

Jonathan Brown –senior planner: Jobbade tidigare på Publicis i London som planner för Beam Global Spirits and Wine-kontot med varumärken som Courvoisier, Jim Beam, Sauza, Teachers, Sourz och Maker's Mark. Hans fokus ligger på Europa-uppdraget för Burger King.

Martin Jon Adolfsson – creative: Efter sex år i London, där han jobbat som kreatör på byråer som R/GA, Work Club, TBWA och Tribal DDB kommer Martin ta sig an Burger King med fokus på Storbritanien.

Nika Hellström – creative: Har åtta år som kreatör på Lowe Latina i Madrid och VillarRosas i Barcelona bakom sig. Kommer jobba en hel del med Burger King España.

Scott Kosman – senior front end developer: Nyanländ från 180 Amsterdam och dessförinnan från Critical Mass i Kanada.

Sara Johansson – print producer: Kommer närmast från Valentin&Byhr där hon som produktionsledare huvudsakligen jobbade med Saab.

Daniel Kvist – designer: Kommer från det digitala produktionsbolaget Royale i Göteborg, som han var med och grundade.

Jörgen Bengtsson – motion designer: Byter från frilans till CP+B Europe.

Andreas Johansson – junior interactive producer: Kommer från Hyper Island via praktik på CP+B i Boulder.

Patrik Chang – front end developer: Frilansade före CP+B

Tobias Pettersson – designer: Tidigare designer på bl.a. Wyatt Creative.

Shannon Kosman – office assistant: Shannon var tidigare sponsorship manager på the Calgary Philharmonic Orchestra i Kanada.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Crispin Porter + Bogusky

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News