Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Relaaax: Nord DDB:s flippade filmer för danska Uber-utmanaren

Publicerad: 13 November 2018, 10:01

Taxiappen Moove har stark användartillväxt och utmanar Uber i Köpenhamn. Nu har Nord DDB:s i Danmark tagit fram ett reklamkoncept som dramatiserar avslappning, med avklädda, köttiga och lite annorlunda filmer.


Ämnen i artikeln:

HumorNord DBBReklam

Moove lanserades på den danska marknaden i slutet av 2016. Med över 100 000 kunder (siffror från i juli 2018) är taxiappen en tydlig konkurrent till Uber. Tjänsten var också en kronjuve när ägarna Dantaxi 4X48 såldes för 500 miljoner kronor till kapitalfonden Triton för en månad sedan.

När Moove först lanserades som app lockade man med fasta priser för taxi, något som senare gjorde att övriga konkurrenter förändrade sin prisstruktur. När erbjudandena blev mer generiska behövde Moove behövde bygga varumärke genom kampanjkommunikation och på så sätt sticka ut från andra taxibolag.

I Nord DDB:s första kampanj för taxiappen har avkoppling fått stå i fokus. Eftersom den bedömdes vara den största fördelen med att köra utan taxameter. Du slipper helt enkelt hålla ett öga på taxametern under färden. Du kan i stället luta dig tillbaka, njuta av servicen du betalar för och stoppa in en ostbåge i naveln. Varför inte?

I kampanjen drog NORD DDB:s Köpenhamnskontor avslappningen till det yttersta för att på ett tolerant sätt visa att det finns olika sätt att koppla av. Och att det alltid är en trevlig känsla oavsett om du låter en köttbit möta din kind när du ligger på en massagebänk eller känner svalkan av en stålkula i Newtons vagga som träffar ditt bröst.

Reklamfilmerna bär tydliga likheter med de uttryck som Nord DDB i Stockholm tagit fram för Klarna i kommunikationskonceptet "Smooth".


Arbetsgrupp
Advertising Agency:NORD DDB, Copenhagen, Denmark

Creative Director: Thomas Fabricius
Art Director: Anders Kure
Copywriter: Tim Fremmich Andresen
Director: Martin Åkerhage
Production Company: Hobby Film
Account Manager: Sabina Langkilde, Kristina Truelsen
Account Director: Thomas Erichsen
Producer: Frida Alxandersson
Inhouse Producer: Kristina Karlsson, Spoiled Productions
Line Producer: Konrad Patocs
Music: Morten Søgaard, Ulf Ström

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

HumorNord DBBReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.