Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Renault stäms av tidigare byrån efter avtalsbråk

Publicerad: 22 mars 2018, 09:03

Laios Web & Analys stämmer Renault för avtalsbrott.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerRenault

Det är ett avtal från årsskiftet 2013-2014 som ligger till grund för den stämningsansökan som Laios Web & Analys lämnade in till Solna tingsrätt i förra veckan. Laios hävdar att Renault ingått avtal om att köpa tjänster för 1 334 000 kronor, men brutit avtalet i förväg. Detta har enligt byrån lett till missade intäkter på 898 305 kronor.

Samma belopp vill nu Laios att Renault ska betala tillbaka.

– Det hela ledde till att vi gick minus, var tvungna att sparka folk. Anställdas familjer drabbades. Jag drabbades, tog inte ut någon lön på ett år. Vi stämmer dem inte för pengarna, utan för principens skull. Ett jättebolag som Renault ska inte kunna behandla småbolag hur som helst, säger Nikolas Laios, vd på Laios Web & Analys.

I stämningsansökan framgår det dock att avtalet aldrig skrevs under, men att det ”ändå var gällande mellan parterna”.

”Att så var fallet, och att även Renault ansåg detta, framgår bland annat av att Renault genomgående, i mail och muntligen, hänvisade till avtalet genom ord som ”kontraktet” och omtala detsamma på ett sätt som talar för dess existens. Att så var fallet, framgick även av det faktum att Parterna levde efter huvuddelarna i avtalet från början av januari 2014 och fram till den 28 april 2014, då Renault förklarade att man inte ville binda upp sig”, skriver Laios ombud i sin sakframställan.

Hur kommer det sig att ni aldrig skrev på avtalet?
– Avtalsperioden hade redan börjat, och vi hade börjat jobba på den. Det var ingen som väntade på en underskrift för att börja jobba den första januari 2014, utifrån vårt perspektiv var det klart. På Renault var det nio avdelningar och 32 personer som tyckte att vi hade ett kontrakt, säger Nikolas Laios.

Laios har varit leverantör av it- och marknadsföringstjänster för Renault sedan 2011 och sedan dess har bilföretaget varit en av byråns största kunder. Samarbetet avbröts helt i början på 2017, utan att Laios Web & Analys ska ha fått leverera vad som stod i avtalet från 2014.

– Vi fick göra oss av med personal långsamt och med stor förlust, eftersom vi aldrig fick något konkret besked. Vi hamnade i en konstig sits där det var varken på eller av, säger Nikolas Laios.

Varför väntade ni så länge med att stämma Renault?
– Vi har inte väntat. I mitten på 2017 försvann alla chanser på att kontraktet skulle införlivas. Det var först då de sa nej, vi vill inte jobba med er.

Karin Karlsson är press- och pr-chef på Renault. Hon meddelar:

– Vi har inte fått ta del av stämningsansökan på offentlig väg än. Så länge vi inte har fått det har vi inga kommentarer.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerRenault

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.