Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Replik: Roygalan tar animation på allvar

Publicerad: 7 november 2016, 15:31

Foto: Yasmine Winberg

Johan Gustafsson på Milford kritiserade Roygalan för priset för bästa animation. Här replikerar Cornelia Opitz, ordförande, Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion på hans inlägg.


Ämnen i artikeln:

Cornelia OpitzRoygalan

I ett debattinlägg i Resumé den 2/11 väcker Johan Gustafsson frågan om Roygalan tar animation på allvar. Johan Gustafsson menar att juryns motivering för vinnaren i kategorin "Bästa animation" ger intrycket av att man inte gör det. För oss som står bakom Roy är Johan Gustafssons fråga något som vi tar på väldigt stort allvar.

När Roy grundades för 14 år sedan så var det för att det saknades en utmärkelse för reklamfilm som premierar själva filmskapandet. Vår ambition var att skapa ett pris för Sveriges bästa reklamfilm. Sedan vi startade Roy har mycket hänt. Kategorier har kommit och gått. Efter varje år har vi tagit diskussionen om det är något som kan bli bättre till nästa år. Centralt för denna diskussion har alltid varit frågor som handlar om själva priset. Roygalan är för många en rolig branschtillställning men för oss som arrangörer är självklart kategorierna och priset huvudfokus. Oändligt många timmar har lagts på att diskutera kategorier, bedömningsgrunder, juryns sammansättning och arbete.

När det gäller juryn har vi prövat olika vägar de senaste åren för kategorierna Animation och Visuella effekter. Förra året hade vi en internationell jury som bedömde just de kategorierna. I år bedömdes animationskategorin av branschjuryn. Ambitionen med branschjuryn i år var att komma så nära branschen som möjligt med fördelningen fem regissörer (varav en med animationsinriktning), en producent, en byråproducent, en representant från kundsidan, en agent samt en representant för branschmedia. Vi försöker alltid täcka in erfarenhet och kompetens som är relevant för samtliga kategorier men det är självklart alltid en utmaning att hitta rätt balans.

Vad gäller bedömningsarbetet i branschjuryn så pågick branschjuryns röstning först hemifrån för att sedan ha sittning i nästan sju timmar för tre kategorier, i ordningen bästa reklamfilm, bästa animation och bästa reklamfilmsregissör. Enligt juryinstruktionen är bedömningsgrunderna för samtliga kategorier hantverk, konstnärlighet, förståelse, känsla, nyskapande, originalitet, svårighetsgrad, samt omfattning. Juryn avsatte uppskattningsvis en och en halv timma enbart till animationskategorin, möjligen mer.
Precis som tidigare år så kommer vi att ha en utvärdering av årets upplaga av Roy. Vi tar självklart till oss kritiken och bjuder gärna in till dialog med bland andra Johan Gustafsson för att få bra input inför kommande år. Roygalan är ju till för att prisa de bästa i vår bransch och vi strävar alltid efter att göra det så bra och adekvat som möjligt.

Cornelia Opitz, ordförande, Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln:

Cornelia OpitzRoygalan

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.