Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Resebolaget blandade ihop Norrlands metropoler

Publicerad: 12 April 2017, 09:01

TUI:s annons till vänster och den riktiga Sverigekartan till höger.

Foto: Privat / Wikimedia Commons

Pinsam miss när resebolaget TUI blandade ihop norrländska städers geografiska läge. "Det är tur att våra piloter har bättre geografiska kunskaper än vår annonsavdelning", säger Mathias Bergendahl, nordisk informationschef på TUI.


Ämnen i artikeln:

ReklamTUI

Ett stående skämt är att Stockholmare i allmänhet har dålig koll på den norrländska geografin. Resebolaget TUI:s senaste printannons lär ge vatten på den kvarnen. Annonsavdelningen råkade nämligen blanda ihop Skellefteå, Umeå och Luleås geografiska positioner.

– Det är givetvis väldigt olyckligt, säger Mathias Bergendahl, nordisk informationschef på TUI. Vi fick en hel del kommentarer på Facebook från kunder som hade sett misstaget. Lyckligtvis har våra piloter bättre geografiska kunskaper än vår annonsavdelning.

I annonsen har Umeå hamnat i Luleå, Luleå i Skellefteå och Skellefteå i Umeå.

– Jag kan garantera att korrläsandet för kommande annonser kommer vara mer noggrant. Jag tror att det är viktigt att äga sitt misstag, vi har funderat på om vi ska göra något liknande, med glimten i ögat, i kommande annonser

– Det första man gör är att säkerställa att det blir rätt i kommande annonser och besvara den kritik som kommit in. Jag kan med absolut säkerhet säga att vi har koll på var Umeå, Luleå och Skellefteå ligger.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklamTUI

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.