Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Resebolaget tar ställning för tolerans – låter människor göra DNA-test

Publicerad: 3 juni 2016, 14:46

Känslomässigt i Momondos nya reklamfilm.

Du kanske tror att du är svensk, brasiliansk eller japansk, men det kan visa sig att du har fler nationaliteter i ditt DNA än du tror. Det vill resesajten Momondo visa i en reklamfilm för tolerans.


Ämnen i artikeln:

The North Alliance&CoMomondo

Momondo tog hjälp av bolaget ancestry.com för att 67 utvalda människor från världens alla hörn skulle kunna genomföra ett DNA-test och genom sin saliv ta reda på varifrån de och deras förfäder kommer - egentligen.

De intervjuades om sin nationalitet för fördomar gentemot andra nationaliteter. Två veckor senare kom resultatet på DNA-testet, vilket inte visade sig stämma överens med vad deltagarna först trodde.

Allt filmades.

Det är den danska byrån &Co som ingår i nätverket The North Alliance som ligger bakom filmen. Den lades ut för två dagar sedan och har redan fått stor spridning på nätet. I skrivande stund är filmen uppe i 1,4 miljoner visningar på Youtube.

Filmen går under en kampanj med parollen "Lets open our world" och kommer att rulla i några månader framöver.

Förutom &Co ligger produktionsbolaget Bacon och regisösören Jeppe Rønde bakom filmen.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.